Jak działa ABS?

ABS to system wspierający bezpieczeństwo jazdy, który od 2006 roku jest obowiązkowym wyposażeniem pojazdów sprzedawanych w Polsce. Jego zadaniem jest utrzymanie żądanego toru jazdy podczas hamowania i uniknięcie trwałego zablokowania kół.

Głównymi podzespołami ABS-u są :
1. czujniki prędkości obrotowej kół
2. pompa z elektrozaworami
3. sterownik
4. instalacja elektryczna


Jak działa ABS?
Podczas hamowania czujniki ABS monitorują prędkość obrotową kół. Gdy dojdzie do zablokowania koła lub jego prędkość obrotowa jest znacznie niższa od pozostałych, sterownik ABS uruchamia pompę, która zmniejsza ciśnienie płynu hamulcowego podawanego do zacisku tego koła. W czasie jednej sekundy ABS wykonuje nawet kilkadziesiąt cykli regulacji ciśnienia w układzie hamulcowym. Czujniki prędkości obrotowej kół działają w czasie rzeczywistym i w momencie, gdy prędkości kół się wyrównają, ABS przestaje interweniować. Najnowsze generacje ABS potrafią sterować siłą hamowania każdego z kół pojazdu oddzielnie, dzięki czemu skracają drogę zatrzymania przy jednoczesnym zachowaniu sterowności. Starsze wersje ABS obniżały ciśnienie płynu w całym układzie, przez co zachowanie sterowności odbywało się kosztem wydłużonej drogi hamowania.

Jak zdiagnozować uszkodzenie czujnika ABS?
Czujniki prędkości obrotowej kół, czy po prostu czujniki ABS, znajdują się obok przekładni wyrównawczych bądź w pobliżu piast kół. Mają swoje zastosowanie zarówno w systemach ABS, jak i ESP oraz ASR. Są niezwykle istotnym elementem z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy, dlatego też stosuje się je w różnorodnych systemach pojazdów. Dodatkowo mają bezpośredni wpływ na komfort i dynamikę jazdy, a nawet przyczyniają się do mniejszego zużywania paliwa.

Biorąc pod uwagę sposób, w jaki dany czujnik działa, można wyróżnić czujniki pasywne oraz czujniki aktywne. Z czujnikami pasywnymi mamy do czynienia wówczas, gdy element ten potrafi pracować bez dodatkowego napięcia zasilania. Z kolei czujniki aktywne mogą działać tylko wtedy, gdy zostanie do nich przyłożone napięcie zasilania.

Porównując oba rodzaje czujników, zdecydowanie więcej cech pozytywnych można wymienić, opisując czujniki aktywne. Jedną z ich zalet jest to, że pracują wg zasady Halla, dzięki czemu same rozpoznają ruchy zarówno w przód, jak i w tył. Ponadto należy zaznaczyć, że w porównaniu do czujników pasywnych czujniki aktywne są zdecydowanie lżejsze i mniejsze. Nie są one również tak bardzo narażone na zakłócenia elektromagnetyczne. Nawet różnice w prześwicie między pierścieniem magnesu a czujnikiem nie wpływają bezpośrednio na sygnał. Ich dodatkowym atutem jest zdecydowanie większa odporność na takie czynniki zewnętrzne, jak zmiany temperatur czy jakiekolwiek wibracje.

W sytuacji uszkodzenia czujników ABS, można zaobserwować między innymi:
– zapaloną kontrolkę ABS,
– blokadę kół podczas hamowania,
– zapisanie kodu błędu,
– regulacje pozorne,
– awarię innych systemów.

Do głównych przyczyn awarii zalicza się:
– przerwanie się przewodów,
– zwarcie przewodów,
– zbyt duży luz łożysk kół,
– inne wewnętrzne zwarcia,
– mechaniczne uszkodzenie koła sygnałowego,
– zanieczyszczenie czujników.

Przy wykrywaniu usterek należy przede wszystkim zwrócić uwagę na uszkodzenia i zanieczyszczenia czujnika. Następnie należy odczytać pamięć błędów modułu sterującego. Dodatkowo trzeba też pamiętać o sprawdzeniu przewodów czujnika – czy wszystkie wtyczki są odpowiednio połączone – a także wykluczyć ich przerwanie oraz korozję.

Bez wątpienia nie jest łatwo wykryć usterkę czujników prędkości obrotowej kół. Jest to spowodowane głównie tym, iż bardzo często trudno jest odróżnić czujniki indukcyjne od czujników Halla. W sytuacji występowania trzech styków we wtyczce nie określimy konkretnie rodzaju czujnika. Aby tego dokonać, należy wspomóc się takimi informacjami, jak dane producenta oraz dane, które znajdziemy w katalogu z częściami zamiennymi. W celu identyfikacji rodzaju czujnika można zastosować do badania omomierz, jednak należy pamiętać, iż należy z niego zrezygnować, jeśli badanie trwa zbyt długo, gdyż urządzenie to może nawet przyczynić się do zniszczenia czujnika Halla.

Czujniki indukcyjne zazwyczaj mają wtyczkę dwubiegunową. W takiej sytuacji należy zmierzyć, ile wynosi opór wewnętrzny tego czujnika i sygnał. Aby poprawnie dokonać pomiaru, powinno się w pierwszej kolejności rozłączyć połączenie wtyczkowe, a następnie omomierzem wykonać pomiar oporu wewnętrznego czujnika. Wynik mieszczący się w granicach 800 do 1200 Ω świadczy o tym, iż czujnik działa poprawnie. Wynik pokazujący 0 Ω oznacza, że doszło do zwarcia, zaś oznaczenie M Ω to nic innego jak wystąpienie przerwy.

Badanie zwarcia do masy również należy wykonać omomierzem; mierzy się ją od styku przyłączeniowego do masy samochodu. Poprawny wynik powinien wskazywać nieskończoność. Wynik badania przy pomocy oscyloskopu powinien pokazywać sygnał sinusoidalny o odpowiedniej mocy.

Napięcie sygnału w czujniku Halla można zbadać w postaci sygnału prostokątnego lub napięcia zasilania. Wynik, jaki powinno się otrzymać, to sygnał o przebiegu prostokątnym, który zależy od tego, jaka jest prędkość obrotowa koła. Tak jak już zostało wspomniane powyżej, nie zaleca się stosowania omomierza, gdyż może on zniszczyć czujnik Halla.

Dodatkową wskazówką, o jakiej nie należy zapominać w trakcie montowania czujnika, jest odpowiednia odległość czujnika od koła sygnałowego, a także jego umiejętne umocowanie.

X

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz stosowanie plików cookies (tzw. ciasteczka) i innych technologii w celach statystycznych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Kliknij, aby uzyskać więcej inofrmacji.