Jak wykryć i naprawić usterkę dwumasowego koła zmachowego?

Nowoczesne samochody są wyposażone w wiele różnych części spełniających liczne zadania. Jednym z istotniejszych elementów jest dwumasowe koło zamachowe. I chociaż wpływa ono na prawidłową pracę silnika oraz układu zmiany biegów wciąż pojawiają się nowe wątpliwości związane z dwumasą, zarówno po stronie kierowców, jak i mechaników. Warto, zatem wyjaśnić kilka kwestii związanych z jej budową, eksploatacją i serwisowaniem.

Dwumasowe koło zamachowe było odpowiedzią na błyskawiczny rozwój motoryzacji. Potrzeba jego stworzenia wynikła z wielu niezbędnych rozwiązań dzięki, którym samochody spełniały coraz większe oczekiwania kierowców i konstruktorów. Jaką rolę pełni dwumasa? Zwiększa komfort jazdy i wycisza pracę współczesnych układów napędowych oraz reguluje przepływ momentu obrotowego, co przekłada się na mniej brutalną reakcję przy wciśnięciu pedału gazu oraz dużo łatwiejszą zmianę przełożeń.

Awaria

Niestety mimo postępu w dziedzinie motoryzacji, nie da się uniknąć zużycia kół dwumasowych, które w silnikach spalinowych stały się często stosowanym wyposażeniem. Jakie są objawy awarii?

- hałas i wibracje wzrastające wraz z obciążeniem silnika podczas gwałtownego przyspieszania szczególnie, gdy przechodzimy z niskich obrotów na wysokie oraz w momencie „hamowania silnikiem”,

- szarpanie przy uruchamianiu i problemy z płynnym ruszaniem autem oraz zmianą biegów.

Co powinien zrobić mechanik?

Po zdemontowaniu należy dokładnie obejrzeć koło, jeśli jest zaolejone i posiada uszkodzenia mechaniczne, trzeba je wymienić. Producenci zabraniają ich czyszczenia w jakichkolwiek sposób, np. przy użyciu sprężonego powietrza. Jeżeli w diagnozowanym sprzęgle dwumasowym po przekręceniu „masy wtórnej” względem „pierwotnej”  słyszalne i odczuwalne jest ocieranie tych dwóch elementów, możemy być pewni awarii. Podobnie jest w sytuacji, gdy po „przekręceniu” masy wtórnej samoczynnie nie powraca ona do pozycji początkowej.

Niestety najtrudniejsze do zdiagnozowania są niewielkie anomalia oraz elementy, których stopnia zużycia nie potrafimy określić. Niezbędna jest wtedy specjalistyczna wiedza i narzędzia, które umożliwiają wykrycie problemu.

Montaż

Dobrą praktyką jest zakup elementów odpowiednio dobranych do danego samochodu od jednego producenta. Mieszanie części nowych z poszczególnymi elementami używanymi może skutkować nieprawidłową pracą sprzęgła, nawet, jeśli ich producent jest ten sam. Zalecany jest także montaż nowych elementów sprzęgła, sprawdzenie szczelności skrzyni biegów, a w przypadku silnika – wymiana wszystkich uszczelnień, które podczas awarii mogą doprowadzić do zaolejenie mechanizmu koła zamachowego, czy też powierzchni ciernych sprzęgła. Chcąc zabezpieczyć dwumasówkę przed uszkodzeniem w trakcie montażu zalecane jest używanie nowych śrub oraz narzędzi umożliwiających poprawne wycentrowanie tarczy sprzęgła czy też ustawienie docisku.

Najlepsze źródło specjalistycznej wiedzy

Diagnoza problemów z kołem zamachowym oraz innych występujących w samochodach awarii może stanowić nie lada wyzwanie. Dlatego tak istotne jest czerpanie wiedzy z najlepszych źródeł. Takim miejscem jest platforma internetowa Team TOTAL Pro, która powstała w ramach inicjatywy Team TOTAL, zrzeszającej wyjątkowych fachowców i utalentowanych kierowców oraz pasjonatów motoryzacji.

 

Team TOTAL Pro wspiera właścicieli warsztatów w prowadzeniu ich biznesu, mechaników – w ich rozwoju zawodowym, a pasjonatów motoryzacji w zdobywaniu nowej wiedzy z dziedziny szeroko pojętej motoryzacji. Platforma jest miejscem, w którym można znaleźć szereg porad ekspertów, m.in. materiały o najszybszych autach znanych marek sportowych, profesjonalne porady dotyczące usterek samochodowych, konserwacji samochodu czy unikalnych rozwiązaniach konstrukcyjnych.

 

Od momentu uruchomienia, czyli października 2015 roku, zarejestrowało się na niej blisko 2500 zawodowych mechaników. Ta grupa aktywnie uczestniczy w tworzeniu treści i dyskusjach na forum, stając się ekspertami Team TOTAL Pro.  Na platformie Team TOTAL Pro dostępny jest premierowy film Adama Klimka, który pokazuje jak prawidłowo wymienić koło dwumasowe.

 

Więcej informacji o TOTAL Polska, Team TOTAL i Team TOTAL Pro można znaleźć tutaj:

 

www.teamtotal.pl

www.teamtotalpro.pl

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

X

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz stosowanie plików cookies (tzw. ciasteczka) i innych technologii w celach statystycznych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Kliknij, aby uzyskać więcej inofrmacji.