Rodzaje płynów hamulcowych

Specyfikacje płynów hamulcowych

· Płyn hamulcowy DOT 3

Płyny hamulcowe DOT 3 są zwykle produkowane na bazie eteru glikolu, ale nie jest to wymagane. Norma FMVSS116 zasadniczo nie precyzuje składu chemicznego płynów hamulcowych. Określa wyłącznie jego własności fizyczne. Niemniej w branży płynów hamulcowych powszechnie stwierdzono, że najbardziej ekonomicznym sposobem sprostania wymaganiom jest zastosowaniem eteru glikolu.

·  Płyny hamulcowe DOT 4

Płyny hamulcowe DOT 4 również są wytwarzane na bazie eteru glikolu , ale zawierają także pewną ilość  estrów boranowych w celu uzyskania poprawy niektórych własności, łącznie z podwyższeniem temperatury wrzenia czystego i zawodnionego płynu hamulcowego. Płyny hamulcowe DOT 4 charakteryzują się stabilniejszą i wyższą temperaturą wrzenia w początkowym okresie eksploatacji, jednak paradoksalnie, po rozpoczęciu absorpcji wody, temperatura wrzenia płynu zwykle spada szybciej niż w przypadku typowego płynu hamulcowego DOT 3. Zgodnie z normą FMVSS116 płyny hamulcowe DOT 4 muszą charakteryzować się minimalną temperaturą wrzenia czystego płynu wynoszącą 230°C oraz minimalną temperaturą wrzenia płynu zawodnionego w wysokości 155°C.

· Płyny hamulcowe DOT 5,1

Kiedyś uważano, że klasę jakości na poziomie DOT 5 (szczególnie pod względem temperatur wrzenia i lepkości) można było uzyskać tylko w przypadku płynów na bazie silikonu. Mimo to, współcześnie opracowano mieszanki na bazie eteru glikolu, spełniające wymagania specyfikacji DOT 5 w zakresie tych kluczowych parametrów. Dlatego właśnie dla odróżnienia obu spełniających wymagania specyfikacji DOT 5 składów chemicznych, wyróżniono płyny hamulcowe o specyfikacji DOT 5.1.
Innymi słowy płyny hamulcowe DOT 5.1 to po prostu płyny typu DOT 4 spełniające wymagania specyfikacji płynów DOT 5. Z tego powodu zwykle można je bez problemu mieszać z płynami DOT 3 i DOT 4. Czasem omawiane płyny hamulcowe są nawet nazywane „DOT 4 Plus” lub „Super DOT 4”, ponieważ pod względem chemicznym są podobniejsze do konwencjonalnego płynu DOT 4 niż DOT 5. Tak naprawdę płyny DOT 5.1 obejmują zasadniczo płyny na bazie estrów boranowych.

· Płyny hamulcowe DOT 5

Płyny hamulcowe DOT 5 zostały opracowane do zastosowań militarnych, to znaczy do pojazdów nieużywanych przez lata i niepoddawanych konserwacji, które w razie potrzeby muszą wykazywać natychmiastową sprawność. Są to płyny o lepszych właściwościach pod względem utrzymywania temperatury wrzenia oraz właściwości przeciwkorozyjnych/konserwacyjnych, ponieważ nie absorbują wody. Do dnia dzisiejszego producenci samochodów nie stosują płynów silikonowych do pierwszego napełniania układów swoich pojazdów z dwóch powodów:

  • Niska rozpuszczalność powietrza powoduje odczucie gąbczastego pedału hamulca.

  • Brak rozpuszczalności wody powoduje, że wilgoć przenikająca do układu może skutkować korozją, zamarzaniem w niskich temperaturach lub wrzeniem przy wysokich temperaturach.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

X

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz stosowanie plików cookies (tzw. ciasteczka) i innych technologii w celach statystycznych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Kliknij, aby uzyskać więcej inofrmacji.