Główne właściwości

Główne właściwości

Niska ściśliwość

Płyny hamulcowe muszą cechować się niskim poziom ściśliwości nawet przy zmieniających się wartościach temperatury i ciśnienia.

Stała temperatura wrzenia (= wysoka « mokra » temperatura wrzenia)

Prawie we wszystkich układach hamulcowych stwierdza się obecność wody / wilgoci. Wilgoć przedostaje się do układu hamulcowego na wiele sposobów. Przykładowo w przewodach i na zaciskach hamulców może dochodzić do skraplania. Temperatura zacisków i przewodów może wielokrotnie wzrastać i spadać, co powoduje skraplanie i wzrost poziomu wilgoci / wody. W miarę upływu czasu wilgoć zaczyna zalegać w wewnętrznych sekcjach zacisków i przewodach pompy głównej.

Niska temperatura krzepnięcia

Aby zapewnić niezawodne, bezproblemowe działanie układu hamulcowego, płyn hamulcowy musi cechować się stałym poziomem lepkości w szerokim zakresie temperatur, w tym w skrajnie niskich temperaturach. Jest to szczególnie istotne w przypadku pojazdów z układem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania (ABS), systemem kontroli trakcji i systemem stabilizacji.

Smarowanie części ruchomych

Takie elementy jak tłok w pompie hamulcowej muszą poruszać się swobodnie. Poliglikole dodawane są do płynów hamulcowych w celu zmniejszenia poziomu tarcia i zużycia.

Zgodność materiałowa

Parametry płynów hamulcowych muszą być zgodne z parametrami materiałów układu hamulcowego. Badania pęcznienia uszczelnień przeprowadzane są w temperaturze 70°C i 120°C na standaryzowanych próbkach gumowych SBR i EPDM oraz na specjalnych elastomerach wykorzystywanych przez producentów pojazdów (OEM). Podczas tych badań pomiarowi poddawane są objętość, średnica oraz twardość próbek.

Ochrona antykorozyjna

Dodatki (inhibitory korozji) dodawane są do płynu podstawowego w celu ochrony przed korozją metalu stosowanego wewnątrz komponentów takich jak zaciski, pompy główne.

Odporność na utlenianie i stabilność termiczna

Hamowanie polega na przekształceniu energii kinetycznej w energię cieplną przez wykorzystanie tarcia. Ilość wytwarzanej energii cieplnej jest znaczna i zależy od ciężaru oraz prędkości pojazdu. Jednak w skrajnych warunkach temperatura płynów hamulcowych przekracza 150°C. Przeciwutleniacze wpływają na poprawę stabilności termicznejoraz również powodują zahamowanie procesu starzenia się płynu przez utlenianie do substancji kwasowych.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

X

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz stosowanie plików cookies (tzw. ciasteczka) i innych technologii w celach statystycznych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Kliknij, aby uzyskać więcej inofrmacji.