Czym są świece żarowe?

Na początek warto ustalić czym są świece żarowe i gdzie występują. Świece żarowe spotkać możemy w silnikach wysokoprężnych, które mają inny sposób zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej niż motory benzynowe. Mówiąc w dużym uproszczeniu świeca żarowa to rodzaj grzałki umieszczonej w ścianie głowicy silnika mającej za zadanie podgrzać powietrze w komorze spalania lub w komorze wstępnej (w przypadku starszych silników). Szczególnie istotną rolę odgrywają w silnikach diesla z wtryskiem pośrednim oleju napędowego (starsze konstrukcje), gdzie występują większe straty ciepła w komorze wstępnej. W przypadku takich silników praca świec żarowych musi być podtrzymana jeszcze przez jakiś czas po rozruchu. Ma to na celu zapewnienie stabilności obrotów biegu jałowego i uniknięcie drgań. Świece żarowe można podzielić ze względu na ich budowę: metalowe – gdzie elementem grzewczym jest metalowa spirala oraz ceramiczne – gdzie specjalny element grzejny zatopiony jest w tworzywie ceramicznym. Te drugie mają możliwość uzyskania wyższych temperatur grzania i mają krótszy czas rozgrzewania – dzięki temu zapewniają niezawodny i szybki rozruch silnika nawet w niskich temperaturach otoczenia.

Jak sprawdzić świece żarowe?

Praktycznie każdy samochód z silnikiem Diesla potrafi sam zdiagnozować usterkę świecy żarowej – w razie spalenia się świecy, zapali się kontrolka „check engine”. Jednak do określenia, z którą dokładnie świecą (każdy cylinder silnika ma oddzielną) jest problem, potrzebny jest już tester diagnostyczny. Przy jego użyciu trzeba sprawdzić poziom rezystancji (wartości od 0,5 do 1 ohm) świec i poboru prądu w czasie rozruchu na zimnym silniku (nawet do 20A, wraz ze wzrostem temperatury świecy natężenie prądu spada). Budzącą wątpliwość świecę należy wymontować z silnika i przetestować poprzez podłączenie do źródła zasilania. Tu ważna uwaga – oprócz standardowych świec zasilanych napięciem ok. 11,5V, coraz częściej występują świecie wymagające napięcia obniżonego nawet do 3,3V. Gołym okiem można zaobserwować wtedy, czy świeca nagrzewa się równomiernie. W czasie takiego badania należy zachować maksymalną ostrożność – czubek świecy w ciągu sekundy osiąga ponad 1000 stopni C. Sprawdzenie działania świecy podłączonej bezpośrednio do zasilania pozwala wyeliminować jako przyczynę usterkę końcówki przyłączeniowej zasilania w silniku.

Oglądając wykręcone świece żarowe możemy również określić inne bolączki trapiące nasze auto. Świece osmolone mogą świadczyć o nieprawidłowym przebiegu procesu spalania, te pokryte nagarem o niewłaściwej pracy pompy wtryskowej, z kolei wżery lub odpadnięcie elementu grzejnego to dowód na zbyt wysokie napięcie rozruchowe lub źle działające wtryskiwacze.

Kierowca też może stwierdzić niedomaganie świec. Najczęstszym objawem „kończenia się” świecy żarowej są powtarzające się kłopoty z uruchomieniem silnika i jego nierówną pracą kiedy jest zimny.

Jeśli zdecydujemy się już na wymianę należy pamiętać, że wymienić powinno się od razu cały komplet, dzięki czemu wszystkie świece będą miały takie same parametry, a silnik będzie pracował równo. Kolejnym ważnym elementem przy wymianie świec jest zakup takich, których parametry pokrywają się z zaleceniami producenta. Świece są zazwyczaj dopasowane do różnego rodzaju silników i nie ma świec uniwersalnych. Dobór niewłaściwych może przełożyć się zwiększone spalanie oraz pogorszone osiągi ponieważ źle dobrane świece mogą mieć inne niż wymagane przez producenta auta właściwości cieplne, czasy nagrzewania czy napięcia pracy.

Jeśli silnik niechętnie uruchamia się „na zimno” przy ujemnych temperaturach mimo prawidłowo działającego rozrusznika:
• Sprawdź czy nie zapala się kontrola od świec żarowych lub „check engine”.
• Podłącz tester diagnostyczny i sprawdź parametry świec żarowych.
• Zdemontuj świecę, która wykazuje odstępstwa od normy i sprawdź czy działa podłączona bezpośrednio do zasilania.
• Jeśli świecę trzeba wymienić – wymieć od razu cały komplet.

X

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz stosowanie plików cookies (tzw. ciasteczka) i innych technologii w celach statystycznych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Kliknij, aby uzyskać więcej inofrmacji.