Co to jest wskaźnik lepkości oleju silnikowego (VI)?

Jest to liczba charakteryzująca zmianę lepkości oleju w miarę zmiany temperatury. Im mniejszy jest wskaźnik lepkości, tym większy jest spadek lepkości oleju wraz ze wzrostem jego temperatury. Im większa wartość wskaźnika lepkości, tym mniejszy spadek lepkości oleju wraz ze wzrostem jego temperatury. Ogólnie rzecz biorąc, im mniej lepkość zmienia się w miarę zmiany temperatury, tym lepiej.

Skala wartości wskaźnika lepkości wynosi od 0 do 100, przy czym 0 jest najgorszym wskaźnikiem, a 100 najlepszym. Nowe produkty są teraz lepsze niż w momencie tworzenia skali, więc wskaźnik lepkości niektórych produktów wynosi nawet 400.

Wraz z rozgrzewaniem się oleju, zmniejsza się jego możliwość zapewnienia skutecznego smarowania. Gdy ta zdolność maleje, wzrasta tarcie i temperatura, co może prowadzić do uszkodzeń mechanicznych. Dlatego też im dłużej olej może zachować swoją optymalną lepkość, tym skuteczniej będzie on smarował silnik i zapobiegał przed jego uszkodzeniem. Tym sposobem wskaźnik lepkości może pomóc w ocenie ogólnej jakości oleju i jest niezbędną daną, którą trzeba brać pod uwagę przy wyborze oleju do stosowania przy dużych obciążeniach, w tym przy dużych amplitudach temperatury.

Niski czy wysoki wskaźnik lepkości?

Ze względu na poniższe powody zaletą środka smarującego może być jego wysoki wskaźnik lepkości:

  • Optymalna lepkość nie jest znana
  • Występują różne obciążenia i prędkości
  • Temperatura otoczenia jest zmienna
  • Trzeba zwiększyć efektywność energetyczną
  • Trzeba wydłużyć okres przydatności oleju (mniejsza średnia temperatura)
  • Trzeba wydłużyć żywotności maszyny (mniej napraw i krótsze przestoje)

Tańsze oleje o niższym wskaźniku lepkości można stosować, gdy:

  • Prędkości i obciążenia są stałe
  • Temperatura jest stała (stała temperatura otoczenia lub stosowanie wymiennika ciepła)
  • Znana jest optymalna lepkość w temperaturze roboczej i stale się ją osiąga

Wskaźnik lepkości oleju może również przekazywać przydatne informacje na temat składu środka smarującego, w tym rodzaju i jakości oleju bazowego.Na przykład wysokorafionowane oleje bazowe będą charakteryzować się odpowiednio wyższym wskaźnikiem lepkości. Niektóre dodatki, takie jak polimery oraz depresatory temperatury płynięcia, mogą również wpływać na wskaźnik lepkości.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

X

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz stosowanie plików cookies (tzw. ciasteczka) i innych technologii w celach statystycznych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Kliknij, aby uzyskać więcej inofrmacji.