Klasy oleju

W jaki sposób klasyfikowana jest lepkość? Society of Automotive Engineers (SAE - Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych) opracowało skalę zarówno dla olejów silnikowych, jak i przekładniowych.

Jakie są klasy lepkości oleju silnikowego?

Lepkość olejów wielosezonowych określa się zwyczajowo w następujący sposób „xxW-xx”. Liczba poprzedzająca literę „W” klasyfikuje przepływ oleju w niskiej temperaturze. Litera „W” oznacza zimę (ang. winter), a nie jak większość ludzi sądzi – wagę. W tym przypadku im niższa liczba, tym olej jest bardziej płynny w niskich temperaturach. Dlatego też olej silnikowy o lepkości 5W-30 jest mniej lepki w niskich temperaturach niż olej o lepkości 10W-30, ale bardziej niż olej o lepkości 0W-30. Silnik pojazdu, który wykorzystywany jest w chłodniejszym klimacie, będzie pracować lepiej przy zastosowaniu oleju o lepkości 0W lub 5W.

Druga liczba po literze „W” wskazuje na lepkość oleju mierzoną przy temperaturze 100 stopni Celsjusza. Ta liczba wskazuje jak płynny będzie przy wysokich temperaturach. Na przykład olej 5W-30 będzie szybciej stawał się płynny przy wysokich temperaturach niż olej 5W-40.

Jednosezonowe oleje takie jak SAE 30, 40 czy 50 nie są już stosowane w najnowszych silnikach samochodowych, ale mogą być wymagane w przypadku silników pojazdów zabytkowych. Jednosezonowy olej SAE 30 jest często wyszczególniany w danych technicznych dla silników chłodzonych powietrzem w kosiarkach do trawy, ciągnikach ogrodniczych, przenośnych generatorach oraz piłach łańcuchowych.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

X

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz stosowanie plików cookies (tzw. ciasteczka) i innych technologii w celach statystycznych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Kliknij, aby uzyskać więcej inofrmacji.