Jak działają środki smarne

Metalowe części silnika trą o siebie z dużą siłą i prędkością. To z kolei generuje ciepło i może prowadzić do zbyt wczesnego zużycia jego części. Środek smarny pomaga ograniczać skutki tarcia pomiędzy ruchomymi częściami. W rezultacie zużywają się one wolniej i nie rozgrzewają się nadmiernie. Olej zmniejsza tarcie, dzięki czemu zapewnia odpowiednie osiągi silnika oraz zmniejsza się zużycie paliwa.
Ale to nie wszystko. Środek smarny chroni również silnik przed korozją na skutek przedostawania się do oleju kwaśnych związków powstałymi w procesie spalania. Pomaga także zmniejszyć temperaturę elementów silnika odprowadzając z nich nadmiar ciepła.
Na koniec usuwa on wszelkie zanieczyszczenia, które mogą się z czasem nagromadzić (np. szlamy, osady, żywice, sadzę, pyły i ściery powstałe na skutek zużycia), co ułatwia utrzymanie osiągów silnika przez znaczenie dłuższy czas.

Środek smarujący zazwyczaj składa się w 80-90% z oleju bazowego i w 20-10% z dodatków.
Olejów bazowych rozrózniamy bardzo wiele rodzajów. Każdy z nich ma swoje zalety i wady. Jednakże bardzo istotnym elementem, wpływającym na jakość oleju, są dodatki uszlachetniające.
Dodatki uszlachetniające, jak sama nazwa wskazuje, zapewniają, w znaczmy stopniu poprawę właściwości olejów bazowych. Czysty olej bazowy, nawet najwyższej jakość, nie nadaje się do stosowania w silniku. Zastosowanie dodatków w znacznym stopniu poprawia jego właściwości i parametry. 

Do najważniejszych, ze stosowanych w olejach silnikowych dodatków, możemy zaliczyć:
•    Dodatki przeciwutleniające zwiększają wytrzymałość oleju na wysokie temperatury, dzięki czemu olej nie ulega degradacji, nie wytrącają się związki żywiczne i jego wymiany nie muszą być tak częste.
•    Dodatki myjące zapobiegają przed tworzeniem się osadów, dzięki czemu silnik pozostaje czysty i utrzymuje swoją sprawność przez cały okres przydatności do użycia.
•    Dodatki przeciwpienne zapobiegają przed pienieniem się oleju, które może być niebezpieczne dla utrzymania odpowiedniego ciśnienia oleju i wpłynąć na zużycie elementów silnika.
•    Dodatki obniżające temperaturę płynięcia pomagają w utrzymaniu środka smarnego w stanie płynnym przy niskich temperaturach otoczenia, dzięki czemu silnik przy uruchamianiu ma znacznie szybsze smarowanie.
•    Dodatki przeciwzużyciowe zwiększają trwałość silnika, gdyż tworzą ochronną barierę na powierzchni jego części.
•    Dodatki zwiększające odporność na wysokie naciski zwiększają wytrzymałość na zużycie i zmniejszają niebezpieczeństwo tarcia granicznego.
•    Natomiast dodatki antykorozyjne chronią różne metalowe części przed atakującymi je kwasami, wodą czy powietrzem. 
•    Wiskozatory, których zadaniem jest zapewnienie jak najmniejszego spadku lepkości oleju przy rosnącej jego temperaturze.
•    Dodatki alkaliczne zapobiegają zakwaszeniu oleju produktami spalania zawierającymi siarkę.
•    Dodatki dyspersyjne mają za zadanie utrzymywanie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń w postaci możliwie jak najbardziej rozproszonej aby zanieczyszczenia nie odkładały się w newralgicznych miejscach silnika.

 

 

 
 
 
 
 

X

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz stosowanie plików cookies (tzw. ciasteczka) i innych technologii w celach statystycznych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Kliknij, aby uzyskać więcej inofrmacji.