Jak wymienić płyn chłodzący?

Zanim przedstawimy Państwu wszystkie niezbędne wskazówki dotyczące wymiany płynu chłodzącego, prosimy Państwa o zapoznanie się ze szczegółowymi informacjami na temat jego działania. 
 

Czym jest płyn chłodzący?
Płyn chłodzący jest cieczą zgromadzoną w chłodnicy samochodu. Służy on do dwóch podstawowych zadań: ochrony silnika przed przegrzaniem i korozją oraz do smarowania części, z którymi ma styczność, jak na przykład pompy wodnej.

 

Porównanie płynu chłodzącego z płynem przeciw zamarzaniu 
Płyn chłodzący zawsze powinien pełnić rolę płynu przeciw zamarzaniu. Te płyny mają za zadanie uniemożliwienie zamarzania cieczy przy niskich temperaturach i ich wrzenia przy temperaturach przekraczających 100° Celsjusza, do czego często dochodzi latem podczas jazdy w mieście. Odpowiednią ochronę układu chłodzenia zapewnia wyłącznie przestrzeganie prawidłowych proporcji pomiędzy zawartością płynu przeciw zamarzaniu i wody.  Dostępne są dwie podstawowe grupy płynów przeciw zamarzaniu, na bazie glikolu monoetylenowego oraz na bazie glikolu monopropylenowego. Zalecamy Państwu zapoznanie się z informacjami zawartymi w instrukcji obsługi w celu określenia typu płynu odpowiedniego do silnika w Państwa samochodzie oraz prawidłowych proporcji w mieszance płynu przeciw zamarzaniu (płyn przeciw zamarzaniu musi być zmieszany z wodą). Każdy płyn przeciw zamarzaniu zawiera specjalne dodatki zapobiegające korozji metalowych powierzchni w układzie chłodzenia. Nie należy mieszać różnego rodzaju płynów przeciw zamarzaniu, gdyż wpłynie to niekorzystnie na działanie dodatków. 

Termin i częstotliwość wymiany płynu przeciw zamarzaniu / płynu chłodzącego
Częstotliwość wymiany płynu chłodzącego określana jest przez producenta samochodu. Prosimy Państwa o zapoznanie się z informacjami zawartymi w instrukcji obsługi lub skontaktowanie się z dealerem lub pracownikami warsztatu.

Sposób kontroli płynu przeciw zamarzaniu
Kontrola płynu przeciw zamarzaniu jest bardzo łatwym zadaniem.
Zdejmowanie nakrętki znajdującej się na chłodnicy nie jest konieczne. Wystarczy sprawdzić, czy poziom cieczy osiągnął wysokość oznaczenia „pełny” z boku zbiornika. W przeciwnym wypadku należy dodać mieszankę 50/50 wody i płynu przeciw zamarzaniu. W przypadku niektórych płynów chłodzących mieszanka jest wstępnie przygotowana. Należy zapoznać się z instrukcjami umieszczonymi na zbiorniku w celu określenia, czy konieczne jest dodanie wody lub czy można użyć mieszanki bez jej dodawania.
Wodę do układu chłodzenia należy dodawać wyłącznie w sytuacji awaryjnej. Jeśli stężenie wody w płynie chłodzącym po uzupełnieniu przekracza 60%, należy dokładnie wypłukać i wymienić płyn chłodzący.

Sposób wypłukiwania płynu przeciw zamarzaniu / sposób odprowadzania płynu chłodzącego silnika, wymiana płynu chłodzącego
Wymiana płynu przeciw zamarzaniu różni się w zależności od modelu samochodu. Usunięcie całości płynu może okazać się niełatwym zadaniem. W niektórych przypadkach w celu wypłukania układu konieczne jest odkręcenie kilku śrub. Jeśli w górnych częściach silnika znajduje się powietrze, ponowne napełnienie układu może być nawet trudniejsze. Z tego względu zalecamy Państwu, aby wymianę płynu chłodzącego powierzyć specjalistom.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

X

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz stosowanie plików cookies (tzw. ciasteczka) i innych technologii w celach statystycznych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Kliknij, aby uzyskać więcej inofrmacji.