Skip to content

11/08/2016 Artykuły

Czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym

artykul-1_

baner-expert-01

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym służy do pomiaru podciśnienia za przepustnicą. Do obliczenia ilości powietrza doprowadzanego do cylindrów wymagane są wartości pomiarowe z czujnika MAP i czujnika zasysanego powietrza. W połączeniu z sygnałem z sondy lambda tworzony jest zamknięty układ regulacyjny. Istnieją dwa sposoby podłączenia czujnika MAP: wbudowanie go bezpośrednio w kolektor ssący lub połączenie rurką.

Czujnik MAP składa się z układu elektronicznego oraz czujnika pomiarowego. W czujniku znajduje się membrana, która zamyka komorę wzorcową. Na membranie znajdują się cztery tensometry oporowe, umieszczone w układzie mostka. W środku membrany znajdują się dwa tensometry, które służą jako oporniki pomiarowe. Dwa pozostałe – umieszczone na zewnątrz membrany – służą jako oporniki do kompensacji temperatury. Pod wpływem oddziałujących ciśnień membrana zmienia kształt, dochodzi do zmiany oporności tensometrów, powstaje napięcie pomiarowe. Układ elektroniczny przetwarza to napięcie i kieruje je dalej, do modułu sterującego silnika.

Do głównych objawów awarii czujnika MAP należą przerwy w pracy silnika podczas przyśpieszenia, silny spadek mocy, wahania obrotów biegu jałowego oraz zapalenie lampki kontrolnej silnika.

Przyczyny awarii czujnika MAP:

– wewnętrzne zwarcia,

– uszkodzenia elementów pomiarowych,

– brak dostępu do ciśnienia w kolektorze ssącym,

– brak zasilania, względnie połączenia z masą,

– uszkodzony przewód podciśnienia,

– zapchana rurka łącząca z kolektorem.

 

Instrukcja postępowania podczas poszukiwania usterki czujnika MAP:

1. Weryfikacja wzrokowa:

  – oględziny okablowania – czy wszystkie kable są prawidłowo podłączone?

  – czy przewód podciśnienia i przyłączenie są drożne oraz prawidłowo podłączone?

2. W przypadku pojazdów wyposażonych w złącze diagnostyczne zaleca się odczytać kody błędów oraz wykonać kontrolę wartości zadanych i rzeczywistych (jeżeli jest to możliwe).

3. Za pomocą odpowiedniego przyrządu pomiarowego należy zweryfikować napięcia zasilania i połączenie z masą.