Skip to content

13/10/2016 Artykuły

Czujnik pomiaru prędkości

tt-pazdziernik-1_1300.jpg

baner-expert-01.png

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Czujniki te odpowiedzialne są za pomiar prędkości pojazdu. Znajdują się w tylnej osi (np. BMW) lub w skrzyni biegów (np. Volkswagen, Audi), a uzyskane dzięki nim informacje są niezbędne do wskazań prędkości oraz do pracy instalacji przeciwpoślizgowych i urządzeń do regulacji prędkości.

Czujniki pomiaru prędkości działają dzięki wykorzystaniu zmiennego pola magnetycznego wytwarzanego przez obracające się koło wielobiegunowe. Pole to otwiera i zamyka będący pod napięciem kontaktron, który jest wbudowany w czujnik. Sygnał wyjściowy, pod postacią impulsów prostokątnych, przekazywany jest do modułu sterującego silnika.

 Uszkodzenie czujnika pomiaru prędkości można stwierdzić przy następujących objawach: zapaleniu się lampki kontrolnej silnika, awarii prędkościomierza, awarii instalacji do regulacji prędkości lub instalacji przeciwpoślizgowych. Do przyczyn awarii czujników zaliczane są: brak napięcia zasilania, brak styku w połączeniach elektrycznych, uszkodzony kontaktron lub inne uszkodzenia mechaniczne.

Jeżeli istnieje podejrzenie usterki czujnika pomiaru prędkości, należy:

1.    sprawdzić czujnik do pomiaru prędkości pod kątem uszkodzeń,

2.    sprawdzić, czy przyłączenia elektryczne są prawidłowo zamocowane i czy jest zapewniony odpowiedni kontakt styków,

3.    odczytać pamięć kodów błędów,

4.    skontrolować napięcie zasilania – tu konieczny będzie schemat przeznaczenia styków,

5.    sprawdzić połączenia kablowe na zwarcie do masy przy odłączonej wtyczce modułu sterującego za pomocą omomierza (w stosunku do masy pojazdu); wartość zadana: > 30 MΩ.