Skip to content

12/12/2019 Artykuły

Czym różnią się paliwa uszlachetniane od paliw normalnych?

image_processing20191015-3365-9ur3px_1300x520.jpg

Współczesne paliwa pełnią z punktu widzenia silnika wiele funkcji. Sporo stacji ma w swojej ofercie paliwa uszlachetniane, które odznaczają się lepszymi właściwościami od paliw normalnych. W świadomości kierowców różnice dotyczą liczby cetanowej lub oktanowej, podczas gdy jest to jedynie niewielka część prawdy. Jakimi jeszcze właściwościami odznaczają się paliwa uszlachetniane i jaki ma to wpływ na funkcjonowanie silnika?

Na stacjach widzimy zazwyczaj „normalne” benzyny PB95 oraz benzynę PB98, która poza wyższą liczbą oktanową, posiada więcej uszlachetniaczy, czyli dodatków czyszczących silnik i redukujących tarcie. Takie paliwo odznacza się także mniejszą ilością siarki, co ma korzystny wpływ na proces spalania. Naturalną konsekwencją tego jest mniejsza ilość generowanych zanieczyszczeń, co zwiększa żywotność silnika oraz zmniejsza negatywny wpływ spalin i cząstek stałych na środowisko naturalne. Warto jednak pamiętać, że – mimo szczerych chęci - nie każdy silnik nadaje się do eksploatacji na paliwie PB98. Rodzaj stosowanej benzyny (liczby oktanowej) każdorazowo określa producent samochodu. W przypadku zastosowania benzyny o wyższej liczbie oktanowej w samochodzie, który nie jest do tego przystosowany, możemy mieć trudności z pracą silnika, a nawet z samym rozruchem. Jest tak m.in. z uwagi na inną mapę zapłonu w silniku dostosowanym do paliwa PB98 tj. inny moment zapłonu oraz czas otwarcia zaworów.
Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku oleju napędowego. Większa liczba cetanowa zwiększa odporność paliwa na samozapłon, co sprawia, że spalanie przebiega łagodnie, powstaje mniej sadzy, a wydajność silnika wzrasta. Jakie jeszcze parametry zawiera uszlachetniona ropa?
 
„Uszlachetnione paliwo diesla posiada pakiety dodatków, które oczyszczają silnik z nagromadzonych osadów, zapobiegają powstawaniu nowych oraz pomagają zachować układ paliwowy w dobrej kondycji. Na przykładzie paliw nowej generacji TOTAL EXCELLIUM Diesel poprawa w ilości zanieczyszczeń kształtuje się w okolicach nawet 93% w porównaniu do „zwykłego” oleju napędowego. Czysty silnik zużywa dzięki temu mniej paliwa, bo proces jego rozpylania w komorze spalania jest dokładniejszy. W przypadku układów Common Rail, gdzie wtrysk paliwa realizowany jest nawet w siedmiu fazach, jest to szczególnie ważne. Dokładniejsze spalanie przyczynia się również do mniejszego zanieczyszczenia środowiska, dlatego warto sięgać po sprawdzone rozwiązania, zamiast najtańsze paliwa z marketu” – mówi Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego Total Polska.
 
Detergenty, jakie zawiera uszlachetniona ropa TOTAL EXCELLIUM Diesel to: środek zapobiegający korozji, przeciwutleniacze, środek przeciw pienieniu, antyemulgator, środek zapobiegający zamarzaniu, modyfikator tarcia, procetane oraz dodatek zapachowy. Ilość oraz rodzaj dodatków mogą się różnić w zależności od producenta paliwa.
 
W okresie zimowym na stacjach pojawiają się oleje napędowe, które umożliwiają uruchomienie silnika w bardzo niskich temperaturach. Kryształy parafiny mogą wytrącić się ze zwykłej "ropy" już przy -20 stopniach Celsjusza. Paliwo o podwyższonych właściwościach niskotemperaturowych zachowuje z kolei płynność do -32 stopni Celsjusza. W Polsce są to temperatury praktycznie niewystępujące, ale przepisy zostawiają margines bezpieczeństwa. Pozostaje pytanie, czy paliwa uszlachetniane rzeczywiście mogą obniżać zużycie paliwa?
„”Mniejsze” zużycie paliwa wynika z działania dodatków uszlachetniających. Tak jak wspomniano, oczyszczenie z osadów układu dolotowego, wtryskiwaczy oraz układu tłokowo-cylindrowego spowoduje, że paliwo będzie lepiej rozpylane i mieszane z powietrzem, a zawory zaczną się szczelniej zamykać. Nie chodzi zatem stricte o oszczędność, a bardziej o fakt, że dzięki temu proces spalania będzie efektywniejszy. Nie będą to wielkie różnice, ale na pewno zauważalne – im dłuższy dystans, tym bardziej. Z tego względu warto wybierać paliwa najwyższej jakości, które oprócz zapewnienia łagodniejszego procesu spalania, zwiększają żywotność naszego silnika” – podsumowuje Andrzej Husiatyński.
 
O Dziale Marketing and Services Total

Dział Marketing and Services opracowuje i wprowadza na rynek produkty tworzone z ropy naftowej – wraz z wszystkimi powiązanymi usługami. 31 000 pracowników Działu pracuje w 109 krajach, zaś ich produkty i oferty usługowe proponowane są na rynkach 150 krajów. Każdego dnia Dział Marketing and Services obsługuje ponad 8 mln klientów w swej sieci obejmującej przeszło 14 000 stacji obsługi w 62 krajach. Jako czwarty na świecie dystrybutor środków smarnych oraz wiodący dystrybutor produktów naftowych w Afryce, Dział Marketing and Services prowadzi 50 wytwórni na całym świecie, gdzie wytwarzane są środki smarne, asfalt, dodatki uszlachetniające, specjalne paliwa i płyny specjalne zapewniające stały wzrost firmy.

 
O firmie Total

Total jest głównym graczem na rynku energii, który produkuje i sprzedaje paliwa, gaz ziemny i niskoemisyjny prąd. 100 000 naszych pracowników dąży do tego, aby energia była bezpieczniejsza, tańsza, czystsza i dostępna dla jak największej liczby osób. Działając w ponad 130 krajach, naszą ambicją jest stać się odpowiedzialnym producentem energii.

 
* * * * *
Nota prawna

Niniejsza informacja prasowa, z którą nie należy wiązać żadnych prawnych konsekwencji, zamieszczona została tylko dla celów informacyjnych. Przedsiębiorstwa, w których TOTAL SA jest bezpośrednio lub pośrednio zaangażowany finansowo, są oddzielnymi bytami prawnymi. TOTAL S.A. nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ich działania lub zaniechania. W niniejszym dokumencie określenia TOTAL oraz TOTAL GROUP są czasami używane dla wygody w miejscach, gdzie chodzi o ogólne odnośniki do TOTAL S.A. oraz/lub jego jednostek zależnych. Podobnie jest z określeniami „my”, „nas”, „nasz”, które również mogą być wykorzystywane w odniesieniu ogólnie do jednostek zależnych lub innych pracujących dla nich. 

Dokument ten może zawierać informacje sięgające w przyszłość oraz oświadczenia bazujące na wielu danych ekonomicznych oraz założeniach poczynionych w danym otoczeniu ekonomicznym, konkurencyjnym, regulacyjnym. W przyszłości mogą one okazać się niedokładne, w wyniku poddania wielu czynnikom ryzyka. Ani to TOTAL S.A., ani którakolwiek z jednostek od niego zależnych nie przyjmują zobowiązań do aktualizowania publicznie jakichkolwiek informacji lub oświadczeń dotyczących przyszłości, celów lub trendów ujętych w niniejszym dokumencie, czy to w wyniku pozyskania nowej informacji, czy to przyszłych zdarzeń, czy w jakikolwiek inny sposób.