Skip to content

05/08/2016 Porady

DSG - problemy z trybem serwisowym

trick_1300

19

Jacek Jakimów

Mechanik - Porada użytkownika

Skrzynia DSG, jak wiadomo, to całkiem cwany wynalazek, który pozwala na zmianę biegu w czasie od 80 do 120 ms. I mimo że automatycznych skrzyń biegów ogólnie nie znoszę, to tę skrzynię nawet więcej, niż toleruję. Jednak jak każdy mechaniczny podzespół skrzynia DSG ma swoje mankamenty. Dziś podzielę się uwagą na temat problemów ze skrzynią na ciepłym silniku. Bardzo często (poza migającym kluczykiem na wyświetlaczu) w pamięci błędów pojawiają się tylko błędy zaworów N215 lub N216 z opisem „zwarcie do plusa”. Jeżeli na liczniku zdarzeń mamy do tego wartości idące w dziesiątki (maksymalne wskazanie licznika to 255), to mamy już informację o możliwym uszkodzeniu mechatroniki. Jednak zanim przystąpimy do działań mających na celu wymianę na nowy sterownik skrzyni, musimy wykonać komplet czynności diagnostycznych. Na start doprowadzamy temperaturę oleju do ok. 80 stopni i sprawdzamy jego właściwy poziom przez odkręcenie korka spustowego oleju ze skrzyni na chodzącym silniku i zapiętym biegu. Bez obaw, w otworze korka jest rurka z tworzywa sztucznego, która pozwoli wykapać nadmiarowi oleju. Zawsze wykapie około 50 ml, więc ostrożnie podchodzimy do weryfikacji. Gdy nie wykapie nic więcej, dobrze jest uzupełnić stan oleju i pojechać na jazdę testową. W przypadku gdy stan był ok i skrzynia nie działa jak należy, wymieniamy olej na serwisowy. Wraz z filtrem potrzeba minimum 6 litrów w tzw. ośce do około 7 w 4x4. Pamiętajmy o odpowietrzeniu skrzyni i ustaleniu stanu zgodnie z procedurą. Gdy jazda testowa po wymianie oleju ponownie wykaże problemy, nie zastanawiamy się. Koniecznym i jedynym rozwiązaniem będzie wymiana mechatroniki na nową. Przy opisie błędu „zwarcie do plusa” w stu procentach uległa uszkodzeniu płyta sterownika. Lutowanie i naprawy dadzą efekt krótkotrwały lub żaden. Pamiętajmy, że przy wymianie mechatroniki należy zachować szczególną czystość i ponownie ustalić stan oleju, który na czas naprawy będziemy musieli ze skrzyni zlać do czystego wiadra, najlepiej ze szczelną pokrywką.