Ze względu na charakter i miejsce swojej pracy, płyny hamulcowe muszą posiadać różnorodne właściwości.
Ze względu na charakter i miejsce swojej pracy, płyny hamulcowe muszą posiadać różnorodne właściwości. Są to między innymi:
• NISKA ŚCIŚLIWOŚĆ – aby układ hamulcowy działał przez cały czas z pełną skutecznością, płyny muszą charakteryzować się niskim poziomem ściśliwości w różnych temperaturach i przy różnym ciśnieniu
• STAŁA TEMPERATURA WRZENIA – ze względu na miejscowe wysokie obciążenia termiczne, płyny hamulcowe muszą się charakteryzować wysoką i stabilną temperaturą wrzenia; płyny hamulcowe są silnie higroskopijne, dlatego bardzo ważna jest temperatura wrzenia zarówno płynu świeżego jak i „zawodnionego”
• NISKA TEMPERATURA KRZEPNIĘCIA – płyn hamulcowy musi cechować się stałym poziomem lepkości w szerokim zakresie temperatur, w tym w skrajnie niskich temperaturach; dzięki temu może zapewnić bezproblemowe działanie układu hamulcowego, również wyposażonego w układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS)
• SMAROWANIE CZĘŚCI RUCHOMYCH – dodatki mają zapewnić niski poziom tarcia oraz zużycia ruchomych elementów (na przykład tłok w pompie hamulcowej)
• KOMPATYBLINOŚĆ ZE STOSOWANYMI MATERIAŁAMI – każdy produkt wprowadzany do sprzedaży musi przejść badania zgodności z materiałami uszczelnień stosowanymi w układach hamulcowych. Elastomery wykorzystywane przez producentów pojazdów nie mogą ani pęcznieć, ani twardnieć pod wpływem działania płynu hamulcowego
• OCHRONA ANTYKOROZYJNA – dodatki przeciwkorozyjne zabezpieczają metalowe elementy układów hamulcowych np. zaciski czy pompy hamulcowe
• ODPORNOŚĆ NA UTLENIANIE – ze względu na warunki pracy lokalnie temperatura płynu hamulcowego może być bardzo wysoka. Ważne jest, aby produkty były odporne na wysokie temperatury i nie traciły zbyt szybko swoich właściwości