19/10/2017 Artykuły

Jak działa system ABS ?

4-total-09-10-tlo.png

baner-expert-01.png

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Układ ABS jest obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowo sprzedawanych samochodów osobowych w Polsce od lipca 2006.

Zasada jego działania polega na ciągłej analizie prędkości poszczególnych kół w samochodzie. W starszych konstrukcjach za pomiar prędkości odpowiadały czujniki magneto-indukcyjne. Były one dość trwałe i łatwe do sprawdzenia, np. przez pomiar wytwarzanego przez nie napięcia, ale mało dokładne. Informacja o prędkości pojazdu pojawiała się od około 5 km/h.

Aktualnie za to zadanie odpowiedzialne są czujniki działające w oparciu o efekt Halla lub magneto-rezystancyjne, które nie tylko potrafią mierzyć prędkość praktycznie od zera, ale są też w stanie przekazać informacje o kierunku obrotów koła. ABS może zadziałać tylko w momencie hamowania, gdy wykryje, że jedno z kół obraca się wolniej od pozostałych. Upuszcza wtedy ciśnienie płynu hamulcowego dla tego koła w systemach czterokanałowych, aż osiągnie ono odpowiednią prędkość. Skoki ciśnienia związane z jego redukcją dla poszczególnych kół są odczuwalne dla kierowcy jako pulsowanie pedału hamulca. Aby ABS był skuteczny, początkowa siła hamowania musi być jak najsilniejsza. Niestety większość kierowców w momencie, gdy pedał hamulca zaczyna drżeć, zmniejsza nacisk na niego – dlatego w niektórych samochodach stosuje się układy, które w przypadku wykrycia nagłego hamowania utrzymują ciśnienie płynu hamulcowego na odpowiednim poziomie. I choć zdarza się, że ABS może wydłużyć drogę hamowania np. na bardzo śliskich powierzchniach, to w większości sytuacji pozwala nam on na zachowanie możliwości kierowania pojazdem nawet w przypadku bardzo mocnych i gwałtownych hamowań.

Dlatego dbanie o jego sprawność w samochodzie powinno być rzeczą równie oczywistą jak to, że do silnika wlewamy tylko markowe oleje jak np. Total. Bo gdy chodzi o bezpieczeństwo zarówno kierującego czy pasażerów, jak i silnika, nie ma miejsca na kompromisy.