Skip to content

25/02/2023 Porady

Jak sprawdzić stan układu wydechowego?

Jak sprawdzić stan układu wydechowego?

Awarie układu wydechowego są nie tylko irytujące z powodu głośnych odgłosów silnika, ale również mogą znacząco wpływać na wydajność pojazdu. Niezależnie od tego, czy samochód wydaje nietypowe dźwięki podczas jazdy, czy też pozostaje pozornie cichy, ale nie osiąga oczekiwanej mocy, warto systematycznie kontrolować stan układu wydechowego. Poniżej przedstawiamy pełny przewodnik krok po kroku, który pozwoli Ci zidentyfikować ewentualne problemy i zadbać o bezpieczną oraz wydajną pracę twojego pojazdu.

1. Sprawdź, czy układ wydechowy jest szczelny

Rozpocznijmy od podstawowej oceny, która pomoże ustalić, czy układ wydechowy jest w pełni sprawny i szczelny.

Zatkaj wylot rury: Wykorzystaj grubą szmatę i wsuń ją w całą długość wylotu rury wydechowej, szczelnie ją zatykając.

Uruchom silnik: Próbuj uruchomić silnik. Jeśli układ wydechowy jest szczelny, silnik nie powinien uruchomić się, co jest dobrym znakiem. Natomiast, jeśli silnik uruchomi się bez problemów, może to wskazywać na nieszczelności w układzie wydechowym.

Sprawdź wizualnie: Schyl się i zerknij pod spód auta. Poszukaj ewentualnych nieszczelności, oceniając jednocześnie ogólny stan układu wydechowego. Obejmy i gumowe wieszaki powinny być w dobrym stanie, zapobiegając irytującym odgłosom.

2. Kontrola stanu katalizatora

W przypadku problemów z katalizatorem, możesz zauważyć utratę mocy, a także nieprawidłowe spalanie paliwa. Jak sprawdzić stan tego kluczowego elementu układu wydechowego?

Oceń stan zewnętrzny: Zwróć uwagę na stan zewnętrzny katalizatora. Mocne wgniecenia lub ślady uderzeń mogą sugerować pęknięcia w ceramicznym wkładzie, co z kolei może wymagać wymiany katalizatora.

Mierzenie składu spalin: Skuteczność katalizatora można ocenić, mierząc skład spalin w stacji kontroli pojazdów. Zawartość tlenku węgla przekraczająca 1% może wskazywać na zużycie katalizatora.

3. Pomiar ciśnienia w wydechu

Przeprowadź pomiar: Wywierć wiertarką niewielką dziurkę przed ostatnim tłumikiem, a następnie wkręcić w nią końcówkę przenośnego manometru.

Pracuj pod obciążeniem: Podczas pracy silnika przy obciążeniu, odczytaj maksymalne wskazania miernika. Odczyt powyżej 0.3 bar/atm. lub 4.35 psi świadczy o niedrożności układu wydechowego.

Zaślep otworek: Po dokonaniu pomiaru, zaślepi otworek w rurze, aby przywrócić integralność układu.

4. Dodatkowe kroki dla pełnej oceny

Po przeprowadzeniu powyższych kroków, warto również zwrócić uwagę na kilka dodatkowych czynników, które mogą wpływać na stan układu wydechowego.

Stan obejm i wieszaków: Sprawdź, czy obejmy i gumowe wieszaki są w dobrym stanie. Obejmy utrzymujące elementy układu wydechowego w miejscu i gumowe wieszaki amortyzujące drgania mają kluczowe znaczenie dla całej konstrukcji. Uszkodzenia w tym obszarze mogą prowadzić do irytujących odgłosów i przyspieszonego zużycia elementów.

Regularne czyszczenie katalizatora: W miarę możliwości, warto regularnie czyścić katalizator, zwłaszcza jeśli używasz samochodu głównie w cyklach miejskich. Nagar i zanieczyszczenia mogą się gromadzić, wpływając na efektywność pracy katalizatora. Istnieje wiele preparatów dostępnych na rynku, które mogą pomóc w utrzymaniu katalizatora w czystości.

Profesjonalna diagnoza: Jeśli nie jesteś pewien wyników swojej oceny lub zauważysz coś niepokojącego, zawsze warto skonsultować się z profesjonalnym mechanikiem. Specjalista może przeprowadzić szczegółową diagnozę układu wydechowego, używając zaawansowanego sprzętu diagnostycznego, co pozwoli zidentyfikować nawet najdrobniejsze problemy.