Skip to content

25/02/2016 Porady

Jak sprawdzić stan układu wydechowego?

filtr-wydech_1300

screenshot_2014-10-05-15-53-06

Michał Janikowski

Mechanik - Porada użytkownika

Awarie układu wydechowego mogą objawiać się w dwojaki sposób: pierwszy z nich od razu wskazuje na problemy z wydechem z racji nietypowych odgłosów podczas jazdy lub wręcz nienaturalnie głośnego ryku silnika. Z kolei drugi rodzaj uszkodzeń układu jest trudny do wykrycia przez przeciętnego użytkownika samochodu z uwagi na brak łatwo zauważalnych objawów. Niezależnie od tego, jaki rodzaj awarii dotknął układ wydechowy w naszym samochodzie, wpłynie ona negatywnie na osiągi auta, spowoduje wzrost spalania, a w niektórych przypadkach może również zakłócić pracę silnika. Sprawdź więc stan swojego wydechu według poniższych kroków (potrzebna będzie gruba szmata, opcjonalnie manometr z długim wężykiem): 1. Zatkaj wylot rury wydechowej np. przy pomocy grubej szmaty. Wepchnij ją na całą długość odcinka wylotowego tłumika końcowego (pamiętając jednak o tym, żeby później łatwo dała się wyjąć!). Następnie spróbuj uruchomić silnik. Szczelny układ wydechowy z niedrożnym wylotem powinien uniemożliwić uruchomienie silnika: jeśli udało Ci się to bez żadnych problemów, to układ wydechowy w Twoim samochodzie jest nieszczelny. Spróbuj schylić się i zajrzeć pod spód auta – możliwe, że uda Ci się zlokalizować miejsce nieszczelności oraz ocenić wzrokowo ogólny stan układu wydechowego. Zwróć przy okazji uwagę na stan wszelkiego rodzaju obejm i gumowych wieszaków: jeśli są one sprawne, wydech nie będzie się obijał o nadwozie i powodował buczenia, brzęczenia i innych irytujących odgłosów. 2. Jeśli układ wydechowy jest szczelny, pora skontrolować stan katalizatora. Na własną rękę można ocenić jedynie jego stan zewnętrzny; wszelkie mocne wgniecenia lub ślady po uderzeniach mogą spowodować pęknięcie ceramicznego wkładu i konieczność wymiany katalizatora na nowy. Skuteczność działania można zbadać, jedynie mierząc skład spalin, np. w stacji kontroli pojazdów. Jeśli zawartość tlenku węgla w spalinach przekracza 1%, to z pewnością katalizator jest zużyty i nadaje się tylko do wymiany. Sprawny wkład katalizujący obniża zawartość tlenku węgla w spalinach do poziomu 0.05% lub nawet niższego. 3. Ostatnim krokiem jest zmierzenie ciśnienia w wydechu w celu wykrycia potencjalnej niedrożności (zatkany katalizator, wypalone wnętrze tłumika blokujące swobodny przepływ spalin itp.). Należy w tym celu przed ostatnim tłumikiem wywiercić w rurze wydechowej niewielką dziurkę i wkręcić w nią końcówkę przenośnego manometru. Następnie podczas pracy silnika przy obciążeniu (przyśpieszaj na drugim biegu od około 2000 obrotów do końca skali) odczytaj maksymalne wskazania miernika. Jeśli odczytana wartość przekracza 0.3 bar/atm lub 4.35 psi, to wydech Twojego samochodu nie jest w pełni drożny. Po dokonaniu odczytu musisz zaślepić otworek w rurze, np. nitem jednostronnym lub zwykłą śrubę.