Skip to content

01/08/2023 Porady

Jaki olej silnikowy stosować na „dolewkę”, gdy niski poziom zaskoczy nas w trasie?

Przed każdą dłuższą podróżą zawsze warto zadbać o odpowiednie przygotowanie pojazdu do trasy, ale nawet najlepsze plany mogą zostać pokrzyżowane przez niski poziom oleju silnikowego, sygnalizowany przez kontrolkę, która niespodziewanie pojawi się na desce rozdzielczej. W takiej sytuacji, gdy nie mamy pod ręką dedykowanego oleju do naszego silnika, jakie kroki powinniśmy podjąć?

Sprawdzenie poziomu oleju i dopuszczalne normy jego zużycia

Współczesne samochody często wyposażone są w elektroniczny system monitorowania poziomu oleju, który na bieżąco informuje kierowcę o aktualnej ilości środka smarnego. Pomiar ten bazuje na sygnałach z czujnika umieszczonego w misie olejowej. Niemniej jednak nawet jeśli otrzymujemy informacje z tego źródła, warto zweryfikować poziom również za pomocą tradycyjnej miarki. To kluczowe, aby uzyskać rzeczywiste wartości, zwłaszcza w przypadku długodystansowych podróży. Należy ustawić samochód na płaskiej powierzchni i odczekać co najmniej 10 min od ostatniego uruchomienia.

Choć nowoczesne silniki są projektowane z najwyższą precyzją, warto pamiętać, że niektóre z nich mogą zużywać olej w sposób, który dla wielu kierowców wydaje się niezwykle wysoki. Informacje o dopuszczalnym zużyciu oleju na danym dystansie można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu, ale w razie wątpliwości warto skonsultować się z producentem.

„Każdy silnik to osobny przypadek, dlatego nie można powiedzieć bez technicznej weryfikacji, że takie czy inne zużycie oleju to na pewno objaw jego awarii. Stan techniczny silnika czy sposób eksploatacji też ma duży wpływ na zużycie oleju. Mowa tu szczególnie o stanie pierścieni uszczelniających, uszczelniaczach zaworowych czy łożyskowaniu turbiny. Zły stan techniczny tych elementów może oznaczać nadmierne spalanie oleju. Wycieki oleju to też niestety nagminna przypadłość samochodów w Polsce. Gdy nasz samochód jest w dobrym stanie, a eksploatujemy go dłuższy czas z prędkościami autostradowymi czy mocno obciążony jest silnik poprzez jazdę w górach, czy holując przyczepę, to zwiększone zużycie oleju może spowodowane być podwyższoną temperaturą oleju i jego zwyczajnym zwiększonym odparowaniem z komory spalania.” – tłumaczy Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego TotalEnergies.

Wybór oleju na „dolewkę”

Warto posiadać w bagażniku olej na dolewkę, który został wymieniony podczas przeglądu. Jednakże niewielki procent kierowców jest aż tak zapobiegliwych. Co jednak musimy zrobić, gdy poziom oleju jest zbyt niski – bliski czy nawet poniżej minimum i należy olej dolać.

1. Najważniejszą zasadą, jaką posługujemy się w doborze odpowiednio oleju do naszego silnika to homologacja producenta. Większość konstruktorów w instrukcji obsługi podaje jakiej homologacji wymaga, aby stosować w swoim silniku. To jest wyznacznik jakości oleju do naszego pojazdu. Przykładowo: VW 540.00/507.00 czy BMW LL 04, czy Renault RN 17 to są właśnie oznaczenia jakości – homologacje producentów. Gdy już to ustalimy, szukamy na stacji czy w sklepie oleju z daną homologacją i możemy zrobić dolewkę.
2. Drugą metodą odpowiedniego oleju jest skorzystanie z odpowiednich narzędzi dobierania oleju jak np.: https://totalenergies.pl/dobierz-olej-0
3. Szukamy karteczki w komorze silnika z zapisem ostatniego przeglądu gdzie mechanik wpisał, jaki olej został użyty. Tu jest jednak ryzyko, że została wpisane nazwa np.: Quartz 5W30 co nam niewiele powie, bo w gamie produktów Quartz olejów o lepkości 5W-30 jest aż 9 i każdy ma inny skład, normy i specyfikacje. Dlatego polecamy metodę z pkt 1 czy 2.

Co jednak mamy zrobić, gdy nie jesteśmy w stanie odnaleźć w sklepie czy na stacji oleju spełniającego wymaganą przez nasz pojazd homologację?

Wtedy stosujemy zasadę schodzenia w dół z wymaganiami. I dobieramy olej o tej samej specyfikacji czy to wg API, czy ACEA. Kolejnym dość istotnym w tym przypadku czynnikiem jest też lepkość oleju. Najlepiej jak klasa lepkości będzie taka sama. Jeżeli jednak nie jesteśmy w stanie tego spełnić, to klasa oleju o jeden stopień wyżej na dolewkę nie wyrządzi krzywdy na krótką metę.

Najlepiej pokażemy to na przykładach:

Przykład 1.

Potrzebujemy dolać olej do Peugeot 308 SW 2,0 HDI Blue HDI. W instrukcji czy w Internecie odnajdujemy, że wymaganym olejem do naszego silnika jest produkt o homologacji PSA B 71 2312. Dodatkowo produkt ma mieć klasę lepkości SAE 0W-30 i spełniać specyfikację ACEA C2.

Idealnym rozwiązanie jest zastosować olej Quartz Ineo FIRST 0W-30, gdyż spełnia wszystkie z tych wymagań.
Dopuszczalne jest zastosowanie oleju o specyfikacji ACEA C2 i lepkości 0W-30. Co w gamie TotalEnergies oznacza produkt Quartz Ineo FDE 0W-30
Warunkowo dopuszczalnym to olej ACEA C2 i lepkości 5W-30. Czyli Quartz Ineo ECS 5W-30.

Przykład 2.

Potrzebujemy dolać oleju do OPEL ASTRA silnik 1,4 Turbo z wtryskiem bezpośrednim.
W instrukcji odnajdujemy, że wymaganym olejem do naszego silnika jest produkt o homologacji GM Dexos 1 Gen2. Dodatkowo produkt ma mieć klasę lepkości SAE 5W-30 i spełniać specyfikację API SN+.

Idealnym rozwiązanie jest zastosować olej Quartz 9000 Future FGC 5W- 30, gdyż przewyższa wymagania, posiadając GM Dexos 1 Gen3, klasę lepkości SAE 5W-30 i API SP.
Dopuszczalnejest zastosowanie oleju o specyfikacji API SN+ i lepkości 5W-30. Co w gamie TotalEnergies oznacza produkt Quartz Ineo MC3 5W-30
Warunkowo dopuszczalnym to olej API SN+ i lepkości 5W-40. Czyli Quartz 9000 Energy 5W-40.

Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego TotalEnergies, podkreśla, że „Bardzo ważne jest to, że w nowoczesnych silnikach stan oleju na minimum czy poniżej jest niebezpieczny dla silnika i jego trwałości. Dolewka oleju, nawet niższej jakości, jest ważniejsza dla silnika niż jazda ze stanem oleju poniżej minimum. Dodatkowo należy zawsze przyjmować zasadę, że po zmieszaniu dwóch różnych olejów, powstała mieszanina będzie mieć parametry tego gorszego. Czyli gdy dolewamy olej o niższej jakości, to należy znacząco skrócić okres pomiędzy wymianami oleju. W idealnym przypadku należałoby, jak najszybciej po takiej dolewce umówić się do serwisu na wyminę oleju na prawidłowy. Jeśli zatem olej na „dolewkę” charakteryzuje się taką samą lub wyższą klasą jakościową, względem zastosowanego w naszym silniku, można bez obaw uzupełnić jego poziom „

Bezpieczne i skuteczne dolewanie oleju

Przy dolewaniu oleju też należy stosować się do odpowiednich zasad.

Najlepiej stosować jednorazowe dolewki max ok 10% objętości miski olejowej.
Zawsze dolewać porcję oleju na ostygniętym silniku. W innym przypadku może nawet dojść do pęknięcia głowicy.

Grunt to odpowiedzialne podejście do poziomu oleju

Podróż samochodem to wyjątkowe doświadczenie, ale wymaga odpowiedzialnego podejścia do stanu technicznego pojazdu. Niski poziom oleju silnikowego może być niespodziewanym zaskoczeniem, ale z odpowiednim przygotowaniem i wiedzą możemy skutecznie poradzić sobie z taką sytuacją. Dolewanie oleju na „dolewkę” podczas wakacyjnej podróży nie musi być problemem, o ile przestrzegamy zasad odpowiedniego ich dobierania. Zawsze warto pamiętać, że konsultacja z producentem pojazdu lub specjalistą może dostarczyć cennych informacji dotyczących doboru oleju, zwłaszcza w sytuacjach, gdy jesteśmy poza naszym obszarem komfortu i z dala od swojego zwykłego serwisu. Bezpieczeństwo i komfort podróży zawsze są priorytetem, dlatego odpowiednie przygotowanie do wakacyjnych wypraw samochodem to klucz do udanej podróży.