Lepkość olejów silnikowych dostępnych na rynku oznaczana jest według norm Stowarzyszenia Inżynierów Samochodowych (SAE). Klasyfikacja olejów dzieli się na zimowe (opisywane liczbami i literą „W”) oraz letnie (opisywane samymi liczbami). Współcześnie do samochodów używa się olejów wielosezonowych – stąd na opakowaniach można znaleźć dwie liczby oddzielone literą „W”. Pierwsza oznacza klasę zimową i płynność oleju w niskich temperaturach – olej 0W znacznie szybciej smaruje silnik w niskich temperaturach oraz pomaga obniżyć zużycie paliwa. Druga liczba natomiast oznacza klasę letnią – im wyższa jest cyfra po literze „W” tym olej jest bardziej lepki w wysokich temperaturach. Oznacza to, że film olejowy jest grubszy, ma większą wytrzymałość, ale wraz ze wzrostem lepkości wzrasta również zużycie paliwa.
Do niedawna specyfikacje obejmowały 6 klas zimowych (0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W) oraz 5 klas letnich (20, 30, 40, 50 i 60). W ostatnim czasie ze względu na zapotrzebowanie producentów, SAE wprowadziło dodatkowe klasy letnie SAE 8, SAE 12 i SAE 16. Już niedługo będziemy mogli spotkać oleje o lepkości 0W-12 czy 0W-16 przeznaczone do najnowszych konstrukcji.