Skip to content

13/04/2017 Artykuły

Na co zwrócić uwagę przy okazji wymiany opon?

opony_

baner-expert-01

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Chociaż obowiązujące w Polsce przepisy tego nie nakazują, zdecydowana większość polskich kierowców dokonuje sezonowej zmiany opon. Przy tej okazji warto poświęcić kilka chwil na zweryfikowanie stanu układu hamulcowego i zawieszenia.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego 75 proc. polskich kierowców dwa razy w roku zmienia ogumienie w swoim samochodzie. To bardzo dobra wiadomość, bo odmienne mieszanki używane do produkcji opon letnich i zimowych zapewniają optymalne zachowanie samochodu w zależności od panujących warunków pogodowych. Przede wszystkim zwiększa się przyczepność pojazdu do nawierzchni drogi i skraca droga hamowania, a tym samym poprawia bezpieczeństwo.

Jednak nie uzyskamy tego efektu bez sprawnego układu hamulcowego i zawieszenia. Co prawda ich stan techniczny jest sprawdzany podczas okresowego badania technicznego pojazdu, ale pozorna nadgorliwość w tym przypadku będzie miała wymierne korzyści.

Dlatego warto skorzystać z sezonowej zmiany ogumienia i po demontażu kół w samochodzie dokonać wizualnych oględzin. Co ważne, nie potrzeba do tego specjalistycznych narzędzi i z powodzeniem mogą to zrobić także kierowcy wykonujący to we własnym zakresie. Na początek spójrzmy na stan bieżnika, jego nierównomierne zużycie może świadczyć o konieczności sprawdzenia zbieżności i geometrii kół.

„Według polskich przepisów minimalna grubość bieżnika opony wynosi 1,6 mm. Można to sprawdzić w bardzo prosty sposób za pomocą dwuzłotówki. Jej zewnętrzny, złoty brzeg powinien w całości schować się pomiędzy żebrami bieżnika. W ten sposób powinniśmy sprawdzić każdą oponę w co najmniej dwóch miejscach” - podpowiada Adam Klimek, ekspert Team Total.

Kolejnym krokiem jest ocena stanu układu hamulcowego. Najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym na przedniej osi są tarcze i klocki hamulcowe. Na obu elementach znajdują się warstwy cierne, które podczas codziennej eksploatacji stopniowo się zużywają. Osiągnięcie minimum – poprzez nieprzyjemne odgłosy tarcia – będzie słyszalne podczas hamowania. Zanim jednak do tego krytycznego momentu dojdzie o wiele lepiej ocenić wizualnie grubość tarcz i klocków. Ponadto widniejące na ich powierzchni nietypowe ślady zużycia mogą świadczyć o innych, ukrytych nieprawidłowościach. Ostateczną weryfikację przypuszczeń i usunięcie usterki najlepiej powierzyć mechanikowi.

O wiele trudniej stwierdzić poziom zużycia szczęk hamulcowych, które zamknięte w bębnie montowane są na tylnej osi. W ich przypadku powinniśmy zastosować się do reguły, że elementy cierne układu hamulcowego powinny być wymieniane jednocześnie na wszystkich kołach” - radzi Patryk Mikiciuk, ekspert z Team Total.

Następnym elementem do sprawdzenia jest układ zawieszenia, a przede wszystkim montowane w nim amortyzatory. Także i one mają określoną przez producenta żywotność, która w praktyce może być krótsza. Wiele zależy od stylu jazdy kierowcy, w tym sposobu pokonywania krawężników, przejazdów przez tzw. “śpiących policjantów”, a nawet nierównomierne obciążanie samochodu.

 O ich zużyciu mogą świadczyć nietypowe zachowania samochodu – podskakiwanie pojazdu na równej drodze, wrażenie nurkowania przodu podczas hamowania, kołysanie nadwozia, dobijanie i opadanie podwozia na nierównościach, wibracje w układzie kierowniczym, czy wysoka wrażliwość na boczny wiatr. Z reguły jednak następuje to stopniowo, przez co kierowca przyzwyczaja się i nie zauważa różnicy. Dlatego warto po zdjęciu kół obejrzeć obudowę amortyzatorów. Widoczne na niej oleiste zabrudzenia będą sygnałem, aby dokładniej sprawdzić ich stan techniczny.

Niezależnie od tego, każda sezonowa zmiana kół powinna wiązać się z dokładnym umyciem felg, opon i całego podwozia samochodu.