Skip to content

28/12/2015 Artykuły

Niskie ciśnienie oleju w silniku – co może być przyczyną i co trzeba zrobić?

8a5562e9bb5d5b08472999627e03bb09_

baner-expert-01

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Ciśnienie oleju silnikowego to jeden z najważniejszych parametrów pracy jednostki napędowej, jego nieprawidłowe wartości mogą wyrządzić poważne szkody w obrębie całej konstrukcji. Co może być powodem niedostatecznego ciśnienia cieczy i co należy wtedy zrobić?

Czy jest olej silnikowy?

Każdy silnik do prawidłowej pracy wymaga stworzenia optymalnych do tego warunków. Bez wątpienia w przypadku silników spalinowych, używanych w motoryzacji, kluczową rolę w tym względzie pełni olej silnikowy. Jego podstawowym zadaniem jest smarowanie poszczególnych elementów takich jak np. tłoki, aby jednostka napędowa nie pracowała „na sucho”, co mogłoby doprowadzić do poważnej usterki i kosztownej w naprawie.

Zbyt niski poziom oleju silnikowego

Przy uruchamianiu silnika, w każdym aucie zaraz po przekręceniu kluczyka w stacyjce zapala się charakterystyczna kontrolka informująca o niskim ciśnieniu oleju. Nie jest to jednak nic niepokojącego, gdyż rozpoczęcie pracy jednostki napędowej skutkuje natychmiastowym wzrostem ciśnienia oleju. Zmiana ta zachodząca dosyć gwałtownie odkształca membranę czujnika, która następnie oddziałuje na obwód elektryczny, co z kolei powoduje zgaszenie wspomnianej kontrolki.

Analogicznie sytuacja wygląda w pojazdach wyposażonych we wskaźnik zegarowy. W czasie uruchamiania silnika wskazówka w krótkim czasie przechodzi do pozycji zerowej, co oznacza prawidłowe ciśnienie oleju przy standardowej pracy jednostki napędowej.

Ciśnienie oleju powinno osiągnąć wartość nie mniejszą niż 35 kPa. Tylko w takiej sytuacji możliwe jest, aby kontrolka zgasła, a wskazówka przeszła w pole oznaczające normę. To bardzo ważne, gdyż aby smarowanie było jak najbardziej efektywne, prawidłowe ciśnienie powinno zostać osiągnięte jak najszybciej oraz utrzymywać stałą wartość. Wymagają tego także trudne warunki poszczególnych elementów jednostki napędowej współpracujących ze sobą, a niskie ciśnienie w układzie może być źródłem bardzo poważnych usterek i awarii.

Przyczyny niskiego ciśnienia oleju

Gdyby w przeciągu kilku sekund od uruchomienia silnika lampka kontrolna nie zgasła, lub wskazówka nie przesunęła się w odpowiednie pole, natychmiast powinieneś wyłączyć silnik oraz sprawdzić poziom oleju w silniku. Niejednokrotnie zdarza się bowiem, że w takiej sytuacji jest go po prostu za mało. Rzadziej natomiast źródłem problemu jest niewystarczająco wydajny filtr oleju.

Jeżeli uzupełniłeś poziom oleju, a mimo to wskaźniki wciąż informują o niedostatecznym ciśnieniu oleju, powodów takiego stanu rzeczy należy upatrywać gdzie indziej. Najczęściej odpowiedzialny jest za to:

 

  • Niesprawny czujnik ciśnienia oleju,
  • Uszkodzony lub zniszczony przewód pomiędzy sygnalizatorem a czujnikiem, co powoduje brak przesyłu informacji,
  • Zapchany wlot olejowy do pompy wprost z miski olejowej,
  • Zablokowany zawór przelewowy odpowiadający za regulację ciśnienia oleju w układzie, pozostał w pozycji otwartej,
  • Zużyte panewki na wale korbowym.

 

Pierwsze cztery usterki nie są poważnymi awariami. Niektóre z nich będziesz mógł wykluczyć nawet samodzielnie, z pozostałymi w krótkim czasie poradzi sobie doświadczony mechanik w serwisie. Co więcej, naprawa tego rodzaju nie jest kosztownym przedsięwzięciem. O awarii czujnika lub przewodu może świadczyć też sytuacja zgoła odwrotna – tj. kontrolka ciśnienia oleju nie zapala się ani po przekręceniu kluczyka w stacyjne, ani przy kolejnych podjętych próbach uruchomienia jednostki napędowej.

Znacznie poważniejszą sprawą są zużyte panewki na wale. Świadczyć o tym może dalsze świecenie odpowiedniej kontrolki silnika nawet przy wolnych obrotach, w  momencie, gdy jednostka napędowa uzyskała już prawidłową temperaturą. Najlepszym wyjściem jest użycie manometru i sprawdzenie, jakie jest faktyczne ciśnienie oleju. Wynik poniżej 30 kPa wyraźnie wskazuje, że konieczna będzie całościowa naprawa silnika.

Pamiętaj, w przypadku kłopotów z ciśnieniem oleju w silniku, kluczowe są pierwsze sekundy. Z tego też powodu szczególnej wagi nabiera Twoja reakcja zaraz po dostrzeżeniu niepokojących sygnałów. Najważniejsze, abyś jak najszybciej wyłączył silnik i dopiero wtedy rozpoczął diagnozowanie.