Skip to content

23/09/2020 Artykuły

Oleje silnikowe do samochodów wyposażonych w instalacje LPG

Obecnie silniki pracują w wysokich temperaturach i wysokich ciśnieniach roboczych. Sprzyja to utlenianiu oleju i negatywnie wpływa na strukturę molekularną, co prowadzi do wzrostu oporu, zanieczyszczeń i osadów w silniku. Czynnikiem intensyfikującym te zjawiska może być (zwłaszcza niefabryczna) instalacja gazowa. Gaz ma nieco inne właściwości niż benzyna, więc czy do silników wyposażonych w LPG musimy używać specjalnych olejów?

Kierowcy instalują gaz w samochodach przede wszystkim dla oszczędności. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat instalacje LPG, podobnie jak same silniki, dokonały ogromnego skoku technologicznego. Instalacje V generacji pozwalają na wtrysk gazu w fazie ciekłej do kolektora dolotowego, co powoduje konieczność przewiercenia kolektora i zamontowania w nim wtryskiwaczy gazowych. Jeden komputer odpowiada za sterowanie wtryskiem gazu, drugi steruje wtryskiem benzyny. Instalacje gazowe są bardziej „zintegrowane” z silnikiem i jego standardowym sposobem zasilania. W prawidłowo zainstalowanym i wyregulowanym systemie tego typu nie dochodzi do utraty mocy ani wzrostu zużycia paliwa.

Jednym z najważniejszych czynników do rozważenia w kontekście instalacji gazowej jest temperatura spalania. W przypadku benzyny jest ona wyższa niż w przypadku silnika zasilanego gazem. Gaz potrzebuje więcej powietrza do spalania - dla benzyny to ok. 14,9 kg powietrza na 1 litr paliwa, w przypadku LPG jest to ok. 15,7 kg. Poza tym gaz spala się wolniej niż benzyna. Wyższa temperatura w komorze spalania (i przez dłuższy czas) prowadzi do podwyższenia temperatury całego silnika, co bezpośrednio wpływa na trwałość układu cylindrowo-tłokowego. Z powodu wysokich temperatur na denkach tłoków mogą tworzyć się osady, które utrudniają przenoszenie ciepła, a tłok może się przegrzać i pęknąć – narażone są na to szczególnie silniki diesla, ale nie tylko.

Wyższa temperatura to szybsza utrata właściwości przez olej silnikowy (przyspieszone utlenianie). Utlenianie oleju pogarsza parametry smarne i pompowalność oleju. Proces ten prowadzi do zagęszczenia oleju, podnoszenia jego liczby kwasowej i generowania szlamów, które osadzają się na elementach silnika. Ostatniemu zjawisku sprzyja z kolei nitrowanie oleju. Jest to niepożądany stan, który wskazuje na nasycenie oleju związkami tlenków azotu. Ich reakcja z węglowodorami, będącymi w składzie oleju silnikowego, powoduje powstawanie azotanów organicznych. Ma to destrukcyjny wpływ na działanie dodatków uszlachetniających w oleju, które są stopniowo niwelowane.

Innym ważnym czynnikiem w przypadku wpływu paliwa LPG na olej silnikowy jest siarka zawarta w tym paliwie. Gaz spalany w komorze spalania jest przenoszony w postaci kwaśnych związków do skrzyni korbowej, a tym samym do oleju. Powoduje to zakwaszenie oleju, co może powodować korozję części mechanicznych silnika, głównie tulei wykonanych z metali nieżelaznych, zmianę lepkości i pompowalności oleju oraz powstawania osadów. Czy powinniśmy zatem używać specjalnych olejów do silników wyposażonych w instalacje LPG?

„W dzisiejszych silnikach generalnie używamy tylko olejów syntetycznych lub półsyntetycznych. Jeżeli jest to oryginalny olej wysokiej jakości, spełniający zalecaną przez producenta klasę jakościową i lepkościową, to ze względu na instalację LPG nie ma potrzeby wymiany takiego oleju na jakiś specjalny. Jednak to, na co zwróciłbym większą uwagę, to nieco częstsza wymiana oleju. Ze względu na swoje właściwości fizyko-chemiczne (np. zawartość siarki) gaz przyspiesza zakwaszanie i utlenianie oleju, co wpływa na jego lepkość i zdolność pochłaniania zanieczyszczeń. Zjawiska te nie są korzystne z punktu widzenia naszego silnika, dlatego też, jako specjaliści TOTAL, zwracamy uwagę, że taki olej należy wymieniać częściej, co najmniej o 30%” - wyjaśnia Andrzej Husiatyński z Total Polska.