Skip to content

04/12/2015 Artykuły

Płyn chłodzący

chlodzacy

baner-expert-01.png

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Płyn chłodzący to jedna z kluczowych cieczy każdego pojazdu mechanicznego. Często bywa jednak niedoceniana, co nierzadko jest przyczyną poważnych awarii. Sprawdź, co powinieneś o niej wiedzieć!

Nie zapominaj o układzie chłodzącym!

System ten jest niezwykle ważnym w obrębie całego samochodu, choć niestety często bywa pomijany i niedoceniany. Szczególnie wiosną i latem wielu kierowców nie zwraca na niego uwagi tak długo, aż spod maski nie zaczną unosić się kłęby pary lub wskaźnik temperatury silnika nie znajdzie się na czerwonym polu. Płyn chłodzący przechodzi rutynową kontrolę najczęściej przed okresem zimowym, kiedy to właściciele aut decydują się na przegląd najważniejszych układów.

Wymiana płynu chłodzącego

Płyn chłodzący, podobnie jak każda ciecz wykorzystywana w aucie, ma charakterystyczny dla siebie okres przydatności. Choć zalecenia producentów bywają różne, bez względu na model pojazdu czy rodzaj płynu, nie wytrzyma on dłużej niż 5 lat. Osoby przywiązujące większą wagę do sprawności poszczególnych układów, wymieniają ciecz chłodzącą co trzy lata i należy to uznać za bardzo dobre rozwiązanie.

Nie można zapomnieć także o tym, że płyn chłodzący należy odpowiednio dopasować do posiadanego samochodu. Najkorzystniej jest kierować się wytycznymi producenta opartymi o m.in. materiały, z jakich wykonano silnik i układ chłodzenia. Każda butelka płynu chłodzącego posiada na odwrocie opis właściwości, które powinieneś porównać z zalecanymi do Twojego pojazdu. Pamiętaj też, że nie zawsze droższy wybór okaże się tym lepszym – najważniejsze są informacje dotyczące składu!

Kluczowym elementem każdego płynu są inhibitory, które posiadają dwojakie działanie. Po pierwsze, ich zadaniem jest zapobieganie występowaniu korozji (pojawiającej się nawet na elementach wykonanych z aluminium!), po drugie natomiast utrzymują odpowiednią klarowność i przejrzystość płynu, co wpływa na pracę pompy wodnej oraz całego układu chłodzenia i ogrzewania.

Zrób to sam – najczęstsze błędy

Sama procedura wymiany płynu chłodniczego nie jest specjalnie trudna. Bez trudu można znaleźć wiele informacji na temat tego, jak łatwo i szybko tego dokonać. Musisz jednak pamiętać o kilku częstych pomyłkach, które mogą mieć negatywny wpływ na pracę całego układu.

Bardzo ważne jest jego odpowietrzenie. W nowszych autach można tego dokonać jedynie używając pomp podciśnieniowych które usuwają stary płyn a po zmianie trybu pracy zasysają nowy. Jeżeli elementy układu chłodzenia są poniżej wysokości silnika to jedyna skuteczna metoda .W typowych układach odpowietrzamy zawsze najwyższym punkcie silnika, czyli np. na górnym wężu chłodnicy lub na górnym wężu nagrzewnicy.

Na konieczność odpowietrzenia wskazywać mogą dwie sytuacje. Po odpaleniu silnika jego temperatura powinna płynnie rosnąć aż do momentu zatrzymania (zwykle prawidłowa jej wartość mieści się w granicach 85°C - 102°C). Układ chłodzenia musi być szczelny ponieważ w większości tworzy się nadciśnienie które przesuwa granicę temperatury wrzenia płynu chłodzącego ( w zależności od producenta układu chłodzenia oraz płynu ) nawet do 140 °C.  Za nieprawidłowość uznaje się szybką wędrówkę wskaźnika na czerwone pole.

Drugim symptomem sugerującym zapowietrzenie układu są przerwy w ogrzewaniu. Sygnalizuje to drganie wskaźnika. Jest to spowodowane dostarczaniem płynu wraz z poduszką powietrzną. Takim autem nie powinno się nigdzie wyjeżdżać, gdyż anomalia tego rodzaju w obrębie układu chłodzenia może bardzo poważnie uszkodzić silnik.

Układ chłodzenia a inne układy

We współczesnych samochodach układ chłodzenia jest powiązany z wieloma innymi systemami pojazdu. Związane jest to z tym, że silnik w czasie pracy musi utrzymać konkretną temperaturę, którą zawiaduje odpowiedni sterownik. Jeżeli zaczyna ona rosnąć niebezpiecznie szybko i dochodzi do krytycznego poziomu, ów sterownik musi ochronić jednostkę napędową. W tym celu może np. ograniczyć moc, wejść w tryb serwisowy, a niekiedy wyłącza nawet klimatyzację, gdyż jej praca generuje dodatkowe obciążenia.

Pamiętaj – nie każde auto posiada wskaźnik temperatury silnika!

To niejako wynik „ewolucji motoryzacji”. Okazało się bowiem, że wielu kierowców obserwuje jedynie informacje dotyczące paliwa i prędkości. Jeżeli samochód nie posiada tradycyjnej skali temperatury jednostki napędowej, nie znaczy to że nie jest ona monitorowana. Informację o zbyt dużej jej wartości uzyskasz poprzez zapalenie się specjalnej czerwonej kontrolki.

Dla przypomnienia warto wspomnieć, że wszystkie czerwone lampki stanowczo zabraniają dalszej jazdy, pomarańczowe wskazują na zaistniałą awarię i konieczność szybkiej wizyty w serwisie, kontrolki w pozostałych kolorach pełnią natomiast funkcję informacyjną.

Właściciele aut z kontrolką zbyt wysokiej temperatury silnika nie powinni samodzielnie wymieniać płynu. W warsztacie nie tylko dokonają tego w sposób profesjonalny, lecz także sprawdzą, czy owa lampka faktycznie działa. Dochodzi bowiem czasem do sytuacji takiej, iż awarii ulega sam wskaźnik (kontrolka lub czujnik ). Wówczas nie zostanie on podświetlony pomimo odczytu przez system zbyt wysokiej temperatury jednostki napędowej.