Skip to content

06/03/2016 Porady

Polerowanie reflektorów

filtr-reflektory_1300

avatar_null

Kamil Kusiński

Mechanik - Porada użytkownika

Powierzchnia reflektorów wykonana jest głównie z tworzywa sztucznego, które podczas eksploatacji pojazdu ulega zarysowaniom i matowieniu. Reflektory narażone są również na promieniowanie UV, które ma niekorzystny wpływ na materiał klosza. Zmatowiałe reflektory pogarszają znacznie emisję światła, zarysowania rozpraszają światło, uniemożliwiając pełne wykorzystanie mocy reflektorów. Regeneracja reflektorów jest jednym z elementów zwiększających bezpieczeństwo użytkowania pojazdu, nie jedynie zwiększająca walor estetyczny. Regeneracja reflektorów pozwoli uzyskać gładką powierzchnię, przejrzysty klosz reflektorów, umożliwiając pełną emisję światła.

 
Do prawidłowej regeneracji kloszy lamp samochodowych potrzebne będą: 
– pojemnik do spryskania reflektorów ( może być po płynie do mycia szyb); 
– ściereczka z mikrofibry;
– taśma klejąca do zabezpieczenia okolic reflektora;
– wiaderko z wodą;
– papier ścierny wodny o gradacji 500, 1000, 1500, 2000, 2500, 3000 (zależnie od stopnia uszkodzeń i umiejętności);
– środek do czyszczenia i polerowania plastików klarownych;
– krążek polerski o średnicy 75 mm; 
– polerka/wiertarka z regulacją obrotów;
– środek do zabezpieczenia i ochrony reflektorów przed UV.
 
Proces zaczynamy od dokładnego umycia reflektorów. Po wykonaniu tej czynności oklejamy je taśmą papierową, tak aby podczas polerowania nie uszkodzić lakieru. Osłaniamy auto, dzięki temu będziemy mieli mniej mycia po paście polerskiej. Następnie oceniamy stopień zużycia klosza, czy jest on bardzo porysowany, zżółkły itp. Jeżeli reflektor lub tylna lampa ma delikatne, niegłębokie ryski, czy zmatowienia, można pominąć pracę z papierem ściernym i po zabezpieczeniu przejść bezpośrednio do polerowania za pomocą środka do polerowania reflektorów. Można ewentualnie zacząć pracę od papieru o mniejszej gradacji np. 1500, albo 2000. Trzeba to ocenić indywidualnie. Natomiast w razie większego zużycia reflektorów zaczynamy pracę od papieru o gradacji 500 w z wyż. Papier ścierny uprzednio moczymy w wodzie i zaczynamy szlifowanie. Szlifować należy na przemian pionowo i poziomo. Nie należy wykonywać ruchów kolistych. Należy pamiętać, że szlifując powierzchnię klosza najwięcej ruchów wykonuje się w środkowej części, a przy krawędziach i zakamarkach najmniej, dlatego warto skupić się na krawędziach i zakamarkach, a powierzchnię centralną szlifować troche mniej. Dzięki temu powierzchnia zostanie wyszlifowana równomiernie. Czasem okazuje się przy oględzinach w trakcie kolejnych zmian papieru, że krawędzie trzeba dopracować. W trakcie szlifowania należy co jakiś czas spłukać reflektor wodą i osuszyć go w celu oględzin, aż do uzyskania równomiernej powierzchni matowej. 
 
Kolejnym krokiem jest polerowanie kloszy. Jest to moment, który daje najbardziej spektakularny efekt. Zanim jednak do tego dojdzie należy zamontować krążek polerski na polerkę/wiertarkę, nałożyć środek do polerowania reflektorów, rozetrzeć go po powierzchni klosza (bez włączania wiertarki), a następnie rozpocząć polerowanie. Przy polerowaniu reflektorów obroty wiertarki należy dobrać optymalnie. Jeżeli obroty będą zbyt niskie polerowanie będzie przebiegać wolno. Przy zbyt wysokich obrotach i zbyt silnym nacisku istnieje również ryzyko przegrzania i przypalenia powierzchni klosza. Trzeba pamiętać by środka ściernego nie zabrakło – nie można polerować na sucho, bo narobimy nowych szkód. Po polerowaniu reflektora wycieramy klosz ściereczką z mikrofibry i oceniamy czy należy powtórzyć proces polerowania czy efekt jest dla nas satysfakcjonujący. 
 
Na koniec, aby zabezpieczyć reflektor i efekt naszej pracy należy wetrzeć w klosz środek ochronny. Nanieść go można ściereczką z mikrofibry, aplikatorem lub płatkiem kosmetycznym, a następnie nadmiar wytrzeć mikrofibrą. Zabezpieczy on reflektor przed promieniowaniem UV i innymi czynnikami typu chemia, kwaśne deszcze.