Skip to content

28/12/2015 Artykuły

Regeneracja reflektorów – jak to zrobić?

8f80d5d2be99bd2448558834ff840f9d_1300.jpg

baner-expert-01.png

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Reflektory coraz szybciej ulegają rozmaitym uszkodzeniom, a nowa lampa jest nierzadko sporym wydatkiem. Co można zrobić, aby odnowić taki element i znów z niego korzystać?

Prawidłowe oświetlenie to podstawa

Nie od dziś wiadomo, że absolutnie najważniejsze podczas prowadzenia samochodu jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom ruchu. Oczywiście, podstawą do realizacji tego założenia jest odpowiedzialna i rozważna jazda i stosowanie się do przepisów ruchu drogowego. Nie można przy tym zapominać jednak o kwestii widoczności na drodze, którą zapewnia przede wszystkim oświetlenie w postaci reflektorów.

Ich funkcja jest w zasadzie dwojaka. Po pierwsze, gwarantują one optymalne rozświetlenie przestrzeni przed pojazdem (a także nieco z boku) w sposób taki, aby kierowca nie tylko widział maksymalnie wyraźnie drogę i pobocze, ale także nie oślepiał pozostałych uczestników ruchu. Co więcej, dzięki temu auto jest także doskonale widoczne, co ma równie wielkie znaczenie dla bezpieczeństwa w podróży.

Przyczyny niszczenia reflektorów

Dawniej auto mogło funkcjonować z jednymi światłami nawet kilkanaście lat, a straty jakościowe wynikające z eksploatacji były stosunkowo niewielkie. Powodów takiego stanu rzeczy było kilka – stosowano trwalsze materiały i innego typu żarówki, reflektory zaś wykańczano powłoką szklaną, a nie z tworzywa sztucznego.

Tak wydawałoby się niekorzystna zmiana jest znakiem czasów. Lampom z tworzywa można nadawać bardziej fantazyjne kształty, są one też o wiele lżejsze. Ponadto, nie tłuką się tak łatwo, co jest szczególnie ważne w przypadku kolizji drogowej.

Regeneracja reflektorów – kiedy się na to decydować?

Musisz wiedzieć, że nie każda awaria czy usterka tego elementu bezwzględnie będzie kwalifikowała go do wymiany. W niektórych sytuacjach wystarczy odpowiednia metoda regeneracji, by znów móc cieszyć się funkcjonalnością reflektora. Poniżej znajduje się kilka przykładów sytuacji, w których lepiej zainwestować w regenerację niż w nowy egzemplarz.

Zżółkła, porysowana lub matowa powierzchnia

Zniszczenia zewnętrznej części lampy są najczęstsze z uwagi na spełnianą przez nią funkcję ochronną. Element ten narażony jest na uszkodzenia mechaniczne w czasie jazdy oraz na duże zmiany termiczne – z jednej strony ujemna temperatura na zewnątrz zima, z drugiej natomiast duże nagrzanie w środku. W wyniku eksploatacji szkło (lub specjalne tworzywo) zmienia swoją barwę i rysuje się, co w dużym stopniu zmniejsza potencjalną widoczność na drodze.

Doskonałym sposobem na taką niedogodność jest polerowanie reflektorów. Co ważne, możesz to zrobić zupełnie samodzielnie. Przed polerowaniem lampy możesz ją wymontować, lecz równie dobry efekt osiągniesz bez tego, a zaoszczędzisz sobie odrobinę trudu.

Będziesz potrzebował odpowiedniego środka do polerowania, a tych jest całe mnóstwo. Ich ceny wahają się od kilkunastu do nawet kilkuset złotych. Nie zapomnij również o oklejeniu karoserii wkoło lampy taśmą malarską, aby przypadkiem jej nie uszkodzić. Stosuj się uważanie do zaleceń producenta środka polerskiego, gdyż wielokrotnie różnią się one względem siebie w zależności od marki.

Przepalona żarówka

Zwykle pierwszym podejrzeniem w przypadku gorszego oświetlenia jest przepalona żarówka. Czasem dzieje się tak, że wraz z eksploatacją zaczyna zwyczajnie gorzej świecić. Powodem jest osad gromadzący się na bańce żarówki. Staraj się wybierać elementy renomowanych producentów, gdyż odznaczają się one dłuższym okresem przydatności.

Zmatowione odbłyśniki

To bardzo częsta przyczyna kłopotów związanych z reflektorami. Wskutek działania na wewnętrznej powierzchni powstaje wspomniany już osad, a jeżeli żarówka nie posiada filtra UV to dodatkowo niszczeją elementy wykonane z tworzyw. Pamiętaj też o nieszczelnych kloszach, przez które przedostaje się woda, sól oraz agresywne środki czyszczące.

W tym wypadku niezbędna jest profesjonalna regeneracja, której samodzielnie nie da się wykonać. Panująca we wnętrzu reflektora wysoka temperatura uniemożliwia zwykłe pomalowanie, przez co jedynym wyjściem okazuje się metalizacja próżniowa. W zależności od zakładu oraz modelu lampy, naprawa tego rodzaju to koszt nie większy niż około 150 zł

Korozja i zabrudzenia

Czasami za oświetlenie gorszej jakości odpowiadają problemy z przepływem prądu. Łatwo możesz to skontrolować za pomocą miernika. Warto przyjrzeć się także kostkom połączeniowym w komorze silnika, bo nierzadko dochodzi do zalewania ich wodą oraz rozwoju korozji. Pamiętaj o złączach i gniazdach przekaźników, a także o bezpiecznikach obwodu świateł. Wszystkie styki należy odpowiednio oczyścić, a następnie potraktować preparatem ułatwiającym przepływ prądu.