Skip to content

15/02/2016 Porady

Silnik TDI

silnik-tdi_

19

Jacek Jakimów

Mechanik - Porada użytkownika

Większość mechaników spotkała się na-pewno z okresowym rzucaniem palenia przez silniki TDI, zarówno przez ciepłe jak i zimne jednostki. Nie jeden także mechanik wie że najszybszym lekarstwem na większość tych problemów jest zwiększenie dawki rozruchowej w ECU. Bez urazy, ale taka naprawa to jak usunięcie pryszcza pudrem - niby nie widać, a problem dalej istnieje. Żeby zrozumieć problem i naprawdę usunąć usterkę należy poznać kilka ważnych aspektów silników TDI. 

Pierwsza i najważniejsza zarazem informacja to taka że ECU jest sterowane programem, który posiada tzw "Sumę Kontrolną" która ma za zadanie poinformować ecu o usterce oprogramowania. Takie zabezpieczenie programu wyklucza wystąpienie zjawiska które w niektórych warsztatach występuje jak woda w oceanie, mówimy o "Wysypaniu się dawki startowej". Takie stwierdzenie pozwala szybko skasować klienta w związku z zapudrowaniem problemu w sofcie poprzez zwiększenie dawki na rozruch i przyspieszenie startu, a w przyszłości jak auto wróci to się wymyśli coś jeszcze np wtryskiwacze. 

Druga informacja która prowadzi do znalezienia usterki jest następująca - ECU do uruchomienia wtryskiwania paliwa potrzebuje nieskazitelnych sygnałów z dwóch czujników ( w starszych VP tylko z jednego). Najważniejszym sygnałem jest sygnał prędkości obrotowej wału korbowego. podrzędny sygnał niezbędny do szybkiego uruchomienia silnika to sygnał położenia wałka rozrządu. Sygnał ten pozwala na precyzyjne określenie cylindra z suwem pracy i uruchomienie właściwego wtryskiwacza. 

Trzecia informacja jest krótka. W programie producent zabezpieczy koło dwumasowe przed uszkodzeniem pozwalając na uruchomienie ciepłego silnika po przekroczeniu prędkości obrotowej wału korbowego w liczbie 200 obr/min czyli co najmniej 3.333 na sekundę. Znając te informacje i posiadając jakikolwiek oscyloskop dwukanałowy diagnoza usterki staje się dziecinnie prosta. Pierwszą czynnością którą powinniśmy wykonać to podpięcie oscyloskopu do przewodów sygnałowych obydwu czujników prędkości walu i położenia wałka. Po czym próbujemy uruchomić silnik, kręcąc na tyle długo by mieć powtarzalne oscylogramy z czujników. 

Przeglądając zapisane wykresy poszukujemy następujących dwóch nieprawidłowości: 

1. Wszelkich zakłóceń na oscylogramie czujnika położenia wału korbowego, Każde nawet minimalne zakłócenie tego przebiegu z automatu uniemożliwi uruchomienie silnika w skrajnych przypadkach wyzwalając błąd pamięci EEP 

2. W okresie pomiaru 1 s należy oczekiwać co najmniej 3 pełnych okresów przebiegu sygnału odpowiadającemu 3 obrotom wału korbowego. 

Mogę wręcz zagwarantować iż w każdym samochodzie z problemem niepalenia wystąpią nieprawidłowości w nawet dwóch punktach. Z doświadczenia wiem ze diagnoza drugiego przypadku jest diabelnie prosta i naprawa polegać będzie na znalezieniu problemu z rozrusznikiem lub zasilaniem ( akumulator, połączenia przewodów prądowych), lecz geneza kłopotów i ich odnalezienie w przypadku pierwszego problemu wymaga już dosyć obszernej wiedzy z zakresu fizyki i pola magnetycznego. Czujnik położenia wału korbowego składa się z magnesu trwałego i cewki. Zamykanie i otwieranie tego pola przez koło foniczne wału korbowego powoduje generowanie, a raczej indukowanie siły elektromotorycznej zwanej prądem/ napięciem. Na jakość generowanego przebiegu ma wpływ otoczenie w którym ten czujnik się znajduje. w tym pojawienie się obcego pola magnetycznego. Nie muszę chyba pisać na podstawie jakiego zjawiska pracuje każdy silnik elektryczny. Tak oto płynnie dochodzimy do rozwiązania problemów z uruchomieniem w większości silników TDI. Każdy rozrusznik posiada obracający się wirnik z twornikiem. Uzwojenie to generuje energię pola magnetycznego zamienianą później w energię mechaniczną. W momencie gdy któreś z uzwojeń twornika jest zwarte rozrusznik zaczyna generować bardzo silnie zmienne pole magnetyczne które zakłóca pracę czujnika paradoksalnie umieszczonego nie dalej niż 10cm od rozrusznika. W znakomitej większości przypadków gdy problemem jest zakłócanie czujnika położenia wału korbowego komputer po 15 sekundowym kręceniu rozrusznikiem nie jest w stanie "zrozumieć" pojawiających się na wejściach sygnałów i generuje błąd wewnętrzny EEP. Niestety w tym przypadku jedyna skuteczna naprawa to zakup zupełnie nowego rozrusznika,. próby regeneracji nie wniosą nic do tematu. Tak więc śmiało stwierdzić można że większość usterek z niepaleniem sprowadzać będzie się do naprawy lub wymiany rozrusznika. Niewielki procent usterek to uszkodzenia układu paliwowego, ale to kropla w morzu....