Skip to content

09/12/2014 Artykuły

Stare kontra nowe: sportowe Citroën’y

za-kulisami-rajdu-strefa-serwisowa

avatar_null.png

Ekspert

EKSPERT TEAM TOTAL

Nie wszyscy wiedzą, że kariera konstruktora samochodów Citroën - Andre Citroëna zaczęła się w Polsce. To tutaj Andre poznał technologię zazębienia daszkowego, używaną w drewnianych maszynach napędzanych siłą wody. Młody francuski inżynier kupił patent na tę technologię, a następnie zaczął stosować ją w stalowych kołach, przekładniach samochodowych i wreszcie w swoich konstrukcjach.

Citroën zawdzięcza tej technologii praktycznie wszystko, dlatego logo marki przedstawia właśnie zazębienie daszkowe.

Od tamtych czasów produkcja Citroëna niesamowicie wyewoluowała stając się jedną z najbardziej znanych marek samochodów. Modele takie jak DS czy SM stanowią obiekt westchnień każdego fana motoryzacji.

W dzisiejszym odcinku Team Total porównamy dwa sposoby podejścia konstruktorów Citroëna do samochodów sportowych - modele SM i DS3.

Citroën SM to samochód z lat 70-tych, wyposażony w silnik Masseratti V6 o pojemności trzech litrów i 170-konnej mocy i ciśnieniowy układ hydrauliczny, który reguluje siłę hamowania kół tylnych w zależności od ich obciążenia. To właśnie te elementy sprawiły, że SM stał się prekursorem najlepszych rozwiązań konstrukcyjnych montowanych później w samochodach produkcji masowej, takich jak na przykład Citroën GS.

A po drugiej stronie Citroën DS3 – samochód typu hot hatch. Bardzo dynamiczne, zwrotne auto o niebanalnym designie, które można pomalować na jeden z jedenastu kolorów, dobrać jeden z czterech odcieni dachu i ozdobić go wybranym motywem stylistycznym. Jego rajdowa wersja – DS3 WRC – to według wielu najlepsze rajdowe auto świata, o którego walorach przekonał się Robert Kubica, wygrywając WRC2.

Stary czy nowy? SM czy DS3? O tym przekonasz się oglądając nowy odcinek Team Total.