Skip to content

06/10/2016 Artykuły

System przechwytywania i odprowadzania par paliwa

parowanie-paliwa_061016_1300.jpg

baner-expert-01.png

Adam Klimek

Ekspert Team Total

W nieużywanych samochodach paliwo paruje i przedostaje się przez odpowietrzanie do otoczenia. W celu zlikwidowania tego zjawiska pojazdy z instalacjami do regulacji składu mieszanki paliwowo-powietrznej są wyposażane w system do przechwytywania i odprowadzania par paliwa. Istotną częścią tego systemu jest pojemnik z węglem aktywnym, który jest połączony z odpowietrzeniem zbiornika paliwa. Węgiel aktywny ma właściwość wiązania par paliwa. Po uruchomieniu silnika związane paliwo odbierane jest z powrotem – do tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej. W przewodzie łączącym rurę ssącą i pojemnik z węglem aktywnym znajduje się zawór sterujący. Rozpoczyna on swoje działanie dopiero po nagrzaniu się katalizatora i uaktywnieniu kontroli składu mieszanki przez sondę lambda. Zawór ten otwiera przewód między rurą ssącą a pojemnikiem węgla aktywnego. Wytworzone podciśnienie sprawia, że przez otwór w pojemniku z węglem zasysane jest powietrze, które przepływając przez węgiel aktywny, porywa ze sobą związane paliwo.

 

Awaria tego systemu może objawiać się następująco:

– zapachem benzyny w wyniku wydobywających się par paliwa,

– zapisem kodu błędu,

– złą pracą silnika.

 

Przyczyną awarii mogą być:

– brak sterowania przez moduł sterujący,

– uszkodzony zawór sterujący,

– uszkodzenie mechaniczne,

– uszkodzone przewody.  

 

Przy wykrywaniu usterek należy postępować następująco:

1. Sprawdzić, czy pojemnik węgla aktywnego nie jest uszkodzony.

2. Sprawdzić węże, przewody i przyłączenia pod kątem uszkodzeń i właściwego umocowania / montażu.

3. Sprawdzić, czy zawór sterujący nie jest uszkodzony.

4. Sprawdzić połączenia elektryczne i montaż zaworu sterującego.

5. Sprawdzić połączenie z masą i napięcie zasilania. W tym celu należy odłączyć wtyczkę od zaworu sterującego. Napięcie zasilania przy silniku rozgrzanym do temperatury roboczej musi wynosić ok. 11–14 V (silnik musi być rozgrzany, aby aktywna była sonda lambda, w przeciwnym przypadku zawór sterujący nie działa).