Skip to content

02/08/2016 Artykuły

Termiczny czujnik poziomu oleju

czujnik-poziomu-oleju_

baner-expert-01

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Termiczny czujnik poziomu oleju kontroluje poziom i temperaturę oleju silnikowego. Jest on zamontowany w dolnej części miski olejowej. Składniki czujnika poziomu oleju, tj. czujnik poziomu, czujnik temperatury i zespoły elektroniczne, ulokowane są w jednej obudowie.

Czujnik poziomu wyposażony jest w dwa równoległe obwody ułożone tak, aby obejmowały cały zakres pomiarowy oleju silnikowego. Owe elementy oporowe połączone są w układzie mostka, z tym że jeden służy jako odniesienie (element referencyjny), zaś drugi jako właściwy element pomiarowy. Element pomiarowy, sterowany przez zespół elektroniczny, jest podgrzewany (poziom na wyjściu = high), a następnie ochładzany (poziom na wyjściu = low). Proces ten jest stale powtarzany. Czasy poziomu high są zależne od temperatury oleju, a czasy poziomu low są proporcjonalne do jego poziomu. Pomiaru temperatury oleju dokonuje czujnik. Jest on odizolowany od oleju i zamontowany na spodzie w obudowie z tworzywa sztucznego, całkowicie otoczonej olejem.  

Przyczynami awarii czujnika poziomu oleju są:

• zwarcia wewnętrzne,

• awaria elementów pomiarowych,

• awaria elektroniki czujnika,

• wnikanie oleju przez uszkodzenia obudowy,

• brak połączenia z zasilaniem lub z masą.

Jeśli dojdzie do awarii czujnika poziomu oleju, można to rozpoznać po następujących objawach:

• zapalanie się lampki kontrolnej oleju,

• ostrzeżenie na wyświetlaczu wielofunkcyjnym,

• zapis kodu błędu.  

 

Diagnoza

W razie stwierdzenia uszkodzeń na obudowie termicznego czujnika poziomu oleju, w okablowaniu albo we wtyczce trzeba wymienić czujnik, względnie naprawić okablowanie. Napięcie zasilania i połączenie z masą należy sprawdzić na wtyczce czujnika (zwrócić uwagę na dane producenta!). Odpowiednim urządzeniem diagnostycznym trzeba odczytać pamięć błędów. Usterki istotne dla pracy czujnika należy usunąć, a następnie wykasować pamięć.

 

Trzeba pamiętać o tym, że nie wolno przekroczyć przy montażu momentu dokręcania śrub mocujących czujnika: 9,5 ± 1 Nm.