02/08/2016 Artykuły
Termiczny czujnik poziomu oleju
Adam Klimek
Ekspert Team Total
Termiczny czujnik poziomu oleju kontroluje poziom i temperaturę oleju silnikowego. Jest on zamontowany w dolnej części miski olejowej. Składniki czujnika poziomu oleju, tj. czujnik poziomu, czujnik temperatury i zespoły elektroniczne, ulokowane są w jednej obudowie.
Czujnik poziomu wyposażony jest w dwa równoległe obwody ułożone tak, aby obejmowały cały zakres pomiarowy oleju silnikowego. Owe elementy oporowe połączone są w układzie mostka, z tym że jeden służy jako odniesienie (element referencyjny), zaś drugi jako właściwy element pomiarowy. Element pomiarowy, sterowany przez zespół elektroniczny, jest podgrzewany (poziom na wyjściu = high), a następnie ochładzany (poziom na wyjściu = low). Proces ten jest stale powtarzany. Czasy poziomu high są zależne od temperatury oleju, a czasy poziomu low są proporcjonalne do jego poziomu. Pomiaru temperatury oleju dokonuje czujnik. Jest on odizolowany od oleju i zamontowany na spodzie w obudowie z tworzywa sztucznego, całkowicie otoczonej olejem.
Przyczynami awarii czujnika poziomu oleju są:
• zwarcia wewnętrzne,
• awaria elementów pomiarowych,
• awaria elektroniki czujnika,
• wnikanie oleju przez uszkodzenia obudowy,
• brak połączenia z zasilaniem lub z masą.
Jeśli dojdzie do awarii czujnika poziomu oleju, można to rozpoznać po następujących objawach:
• zapalanie się lampki kontrolnej oleju,
• ostrzeżenie na wyświetlaczu wielofunkcyjnym,
• zapis kodu błędu.
Diagnoza
W razie stwierdzenia uszkodzeń na obudowie termicznego czujnika poziomu oleju, w okablowaniu albo we wtyczce trzeba wymienić czujnik, względnie naprawić okablowanie. Napięcie zasilania i połączenie z masą należy sprawdzić na wtyczce czujnika (zwrócić uwagę na dane producenta!). Odpowiednim urządzeniem diagnostycznym trzeba odczytać pamięć błędów. Usterki istotne dla pracy czujnika należy usunąć, a następnie wykasować pamięć.
Trzeba pamiętać o tym, że nie wolno przekroczyć przy montażu momentu dokręcania śrub mocujących czujnika: 9,5 ± 1 Nm.