Skip to content

13/07/2016 Artykuły

Usterki alternatora

artykul_

baner-expert-01.png

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Zarówno w starszych konstrukcjach samochodów, jak i nowszych istotnym elementem wyposażenia jest akumulator, który, jak wiemy, jeśli pracuje w niesprawnym układzie ładowania, szybko się rozładowuje. Ale to nie on jest najważniejszym elementem – jest tylko urządzeniem wspomagającym układ elektryki pojazdu. Od ponad stu lat najważniejszy w pojazdach jest wynalazek skonstruowany przez Nikolę Teslę w 1891 roku – prądnica. Na przestrzeni wieku wynalazek ewoluował z prostego urządzenia w bardzo zawansowany technicznie alternator.

Postanowiłem przygotować i może trochę usystematyzować podstawowe zachowania mechanika podczas diagnozy tego ważnego elementu wyposażenia pojazdu. Poniżej tabela przedstawiająca pewne fakty i sposoby rozwiązania problemu. 

 

Objaw / usterka

Możliwa przyczyna

Metoda naprawy

 Pulsująca lampka kontrolna ładowania

– Zbyt duży luz paska klinowego lub wielorowkowego

– W przypadku regulatora mechanicznego możliwe złe ustawienie styków lub przepalony opornik regulatora

– Naciągnąć pasek, wymienić pasek lub elementy napinające

– Wyregulować styki, wymienić opornik lub regulator

 

Lampka kontrolna ładowania nie gaśnie po uruchomieniu silnika

– Przewód D+/61 ma zwarcie do masy

– Uszkodzony regulator

– Uszkodzona płyta prostownicza, zanieczyszczony komutator, zwarcie w uzwojeniu wirnika

– Wymienić lub naprawić przewód

– Wymienić regulator

– Wymienić lub naprawić uszkodzony element (w przypadku dużych kosztów rozważyć wymianę alternatora)

 

Po uruchomieniu silnika lampka kontrolna nie gaśnie, tylko się „żarzy”

– Uszkodzony regulator

– Za duży opór złączy w obwodzie

prądu ładowania albo w przewodzie do lampki kontrolnej

– Uszkodzony alternator

– Wymienić regulator

– Sprawdzić przyłączenia i przewód i ewentualnie wymienić

– Naprawić lub wymienić alternator

 Przy włączonym zapłonie nie zapala się lampka kontrolna ładowania

– Uszkodzony lub rozładowany akumulator

– Uszkodzony regulator, wytarcie się szczotek

– Poluzowane, utlenione lub uszkodzone przyłączenia i przewody

– Zwarcie w diodzie plusowej (dodatniej)

– Sprawdzić, naładować lub wymienić akumulator

– Wymienić regulator lub szczotki

– Poprawnie umocować, oczyścić lub wymienić przewody

– Bezzwłocznie odłączyć akumulator (zapobiegnie to jego rozładowaniu), naprawić lub wymienić akumulator

Brak ładowania lub niewystarczające ładowanie akumulatora

– Zbyt duży luz paska klinowego lub wielorowkowego

– Uszkodzony akumulator

– Uszkodzony regulator

– Poluzowane, utlenione lub uszkodzone przyłączenia i przewody

– Uszkodzona płyta prostownicza, zanieczyszczony komutator

 

– Naciągnąć pasek, wymienić pasek lub elementy napinające

– Sprawdzić, naładować lub wymienić akumulator

– Wymienić regulator

 – Poprawnie umocować, oczyścić lub wymienić przewody

– Wymienić lub naprawić uszkodzony element