Skip to content

28/06/2016 Porady

Volvo C30

avatar_null

Ekspert

Ekspert Team Total

Usterka dotyczy samochodów Volvo C30, V50, S40, silnik benzynowy 2-,4-, 5-cylindrowy, 103 kW.

Lampka kontrolna silnika jest włączona, podpinamy komputer w pamięci sterownika, pojawiają się błędy:

– sonda lambda katalizatora: nieprawidłowy sygnał,

– sonda lambda za katalizatorem: nieprawidłowy sygnał.

 

Oczywiście sprawa prosta: obie sondy są uszkodzone, szybki test i podgląd danych – sondy nie pokazują parametrów. Wymieniamy sondy na nowe, kasujemy błędy, już jest napisane FV, a tu po kilku sekundach zapala się kontrolka. No to co, FV poczeka, nie będzie szybko. Diagnozujemy – okazuje się, że spalony jest bezpiecznik 20 A odpowiadający za ogrzewanie sond, wymieniamy sondy, testujemy – działają. Idę pisać FV, a jeszcze krótka jazda testowa. Kontrolka silnika znowu się zapaliła, myślę VOLVO wrrrr… Piiiii… piiiii… No dobra, jeszcze raz, sondy nie działają, bezpiecznik znowu przepalony, sprawa się komplikuje. No cóż, wiązka jest gdzieś uszkodzona i zrobiło się zwarcie. Kontrola – instalacja bez najmniejszych wad. Telefon do przyjaciela, schemat i lecimy. Okazuje się, że producent na tym obwodzie zainstalował dodatkową pompę próżniową wspomagającą układ hamulcowy. Pompa z biegiem czasu zaczęła generować zdecydowanie większy pobór prądu, co powodowało przepalanie bezpiecznika.

Rozwiązanie:

– zdemontować błędnie zdiagnozowane sondy i zamontować sondy klienta,

– wystawić mało używane sondy w sklepie internetowym,

– wymienić pompę próżniową i bezpieczniki (3 szt., 20 A),

– i w końcu FV.

 

PS W modelach S60, S80, V70 XC70 i XC90 producent zabezpieczył pompę i sondy na osobnych bezpiecznikach.