05/10/2018 Aktualności

Wszystko o numerze VIN

Czym jest numer VIN?
Jest to nic innego jak numer identyfikacji pojazdu czyli mówiąc potocznym językiem to swojego rodzaju PESEL dla pojazdu. Absolutnie unikalny nr nadawany indywidualnie każdemu pojazdowi opuszczającemu fabrykę. Przed rokiem 1981 nie było zaakceptowanego standardu określającego ten numer i producenci stosowali dla niego różne formaty. Współczesny numer VIN składa się z 17 znaków – cyfr i liter z wyłączeniem liter I, O oraz Q.

Jak sprawdzić numer VIN?
Przy rozkodowywaniu nr VIN najlepiej posłużyć się dostępnym w internecie dekoderami. Ze względu na różnice w zastosowanych w nich algorytmach nie zaszkodzi sprawdzić VINu dwoma niezależnymi dekoderami. Wszystkie podstawowe informacje można uzyskać w ten sposób. W przypadku próby bardziej zaawansowanego dekodowania dla aut takich jak np. Mercedes, BMW czy Fiat szukać należy specjalistycznych dekoderów dedykowanych danej marce.
Sprawdzanie VIN przy pojeździe powinno odbywać się w oparciu o Dowód Rejestracyjny lub Kartę Pojazdu. Sprawdzić należy wszystkie cyfry i litery, a także - jeśli było to przewidziane przez producenta - więcej niż jedno pole numerowe. Oprócz zgodności znaków należy sprawdzić pole numerowe i jego okolice pod kątem przeróbek blacharskich, spawów pęknięć lakieru itd.
Ważna jest też wielkość znaków i równomierność ich ułożenia.

Gdzie sprawdzić numer VIN?
Umieszczenie numeru vin zależy od marki samochodu, choć w nowszych samochodach z reguły widać go na dolnej krawędzi przedniej szyby (patrząc z zewnątrz). Czasem nie jest łatwo go odnaleźć, ale z reguły jest on umieszczony w więcej niż jednym miejscu. Oprócz standardowych miejsc, takich jak przegroda czołowa, podszybie czy kielich amortyzatora, numer VIN możemy znaleźć w okolicach prawego przedniego fotela, na słupku karoserii, na prawym nadkolu, na podłodze pod tylną kanapą i na podłodze bagażnika.

Co zawiera numer VIN?
W numerze VIN zawarte są wszystkie informacje konieczne do zidentyfikowania konkretnego pojazdu, począwszy od kraju produkcji, a skończywszy na wyposażeniu opcjonalnym. I tak po kolei:

  • 2 pierwsze znaki określają region i kraj produkcji np. SU – SZ to Polska
  • 2 kolejne symbole określają nazwę producenta np. SUF to Fiat Auto Polandv
  • symbole pomiędzy 4, a 9 (tzw. VDS – sekcja opisu pojazdu) określają typ pojazdu, rodzaj nadwozia, a sposób ich zapełnienia jest indywidualną decyzją każdego z producentów.
    Nr 9 to dla aut produkowanych w Ameryce Północnej tzw. liczba kontrolna.
  • symbole od 10 do 17 (tzw. VIS - sekcja identyfikacji pojazdu) są wykorzystywane do nadania unikatowego numeru konkretnego egzemplarza pojazdu. To w tym miejscu producent zawiera informacje o zainstalowanych opcjach, silniku, rodzaju napędu czy kolorze lakieru. Często jest jednak po prostu numerem porządkowym nadawanym automatycznie kolejnym wychodzącym z produkcji pojazdom. Ostatnie cztery znaki stanowią zawsze cyfry.
    Nr 10 dla aut produkowanych w Ameryce Północnej służy zakodowaniu roku produkcji
    Nr 11 dla aut produkowanych w Ameryce Północnej wykorzystywany do kodowania zakładu producenta

Co możemy odczytać z numeru VIN?
W zależności od producenta auta ze zdekodowanego nr VIN dowiedzieć możemy się podstawowych informacji dotyczących miejsca i roku produkcji, a także typu nadwozia i rodzaju napędu lub informacji rozszerzonych zawierających nawet liczbę uchwytów na napoje czy głośników. Możliwość pełnego zdekodowania nr VIN jest pomocna szczególnie przy kupowaniu aut używanych. Dzięki niej możemy zorientować się czy oferowany nam pojazd odpowiada specyfikacji, w której opuścił fabrykę, czy może ma zmieniony kolor, a nawet przełożony układ kierowniczy (w przypadku aut produkowanych na rynek UK czy Japoński i sprowadzanych do Europy). Nr VIN pozwoli nam również przeszukać bazę aut kradzionych lub dowiedzieć się o przeszłości wypadkowej pojazdu.