Skip to content

28/12/2015 Artykuły

Zamarzające i parujące od środka szyby w aucie. Co można na to poradzić i jakie są możliwe przyczyny?

55e117cd04cc8c3d1185eed768db20f6_

baner-expert-01

Adam Klimek

Ekspert Team Total

W pośpiechu wybiegasz z mieszkania do samochodu, już chcesz odjeżdżać, ale… niestety szyba zamarzła i to od środka! Zanim auto będzie gotowe do jazdy, minie co najmniej kilka minut. Sprawdź przyczyny takich problemów oraz skuteczne sposoby na ich zażegnanie!

Parujące szyby w samochodzie – uciążliwy kłopot

Każdy właściciel auta doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak wielkim utrudnieniem w czasie prowadzenia pojazdu jest słaba widoczność. Osadzanie się wilgoci na powierzchni szyby z pewnością widoczności tej nie poprawia. Nieustanne jej wycieranie jest nie tylko problematyczne, ale i niebezpieczne, gdyż odwraca uwagę kierowcy od warunków panujących na drodze. Z drugiej strony, pozostawienie nieprzejrzystej szyby jest jeszcze gorsze…

Największy kłopot to jednak występowanie tej dolegliwości zimą – wtedy bowiem dochodzi do zamarzania pary wodnej na szybie. Zeskrobanie zmarzliny z powierzchni szyby jest uciążliwe. Warto poznać przyczyny takiego stanu rzeczy, aby móc skutecznie przeciwdziałać temu zjawisku!

Wilgoć w samochodzie

To zdecydowanie najczęstszy winowajca i jednocześnie najbardziej oczywisty. Niezależnie od pory roku, w kabinie samochodu temperatura zawsze jest wystarczająco wysoka, aby dochodziło do parowania.

Jak zostało już nadmienione, najgorsza sytuacja występuje oczywiście zimą. Woda do środka dostaje się rozmaitymi drogami – podczas otwierania drzwi przy gęstych opadach śniegu czy wraz z nieotrzepanymi butami. Sytuację można w dużej mierze uratować, jeżeli posiadasz gumowe dywaniki, z których bardzo łatwo można wylać nagromadzoną wodę. Niestety, w materiałowe odpowiedniki wnika ona niebywale szybko.

Czasem wilgoć we wnętrzu pojazdu gromadzi się głęboko w wykładzinie lub na skutek nieszczelnych uszczelek. Warto przyjrzeć się tym elementom, aby wykluczyć możliwe rozwiązania. Pamiętaj również, aby wywietrzyć kabinę po jej uprzednim nagrzaniu w czasie jazdy. Szczególnie początkujący kierowcy często o tym zapominają.

Zapchany filtr przeciwpyłowy

Parujące szyby w samochodzie często są efektem niesprawnego filtru kabinowego. Zwykło się go kontrolować wczesną wiosną podczas corocznego przeglądu klimatyzacji, dlatego też niejednokrotnie po porze ciepłej jego stan pozostawia wiele do życzenia. W żadnym wypadku nie próbuj go jednak na zimę demontować – filtr przeciwpyłowy chroni także przed kurzem oraz pozwala na neutralizację zapachów dostających się z zewnątrz.

W takim wypadku najrozsądniejszym rozwiązaniem jest wymiana całego elementu. Zwykle zaleca się taki zabieg raz na rok, raz na dwa lata lub co 15 000 – 40 000 km. Jeżeli użytkujesz auto intensywnie i dodatkowo często poruszasz się przykładowo po polnych drogach, z pewnością do kupna nowego filtru będziesz zmuszony znacznie wcześniej.

Usterka radiatora nagrzewnicy

Spośród wszystkich winowajców parujących szyb w samochodzie, tego spotyka się zdecydowanie najrzadziej. Sam mechanizm awarii jest stosunkowo skomplikowany, w skrócie polega on jednak na tym, że płyn chłodzący wskutek wycieku dostaje się do kabiny pojazdu. Po pewnym czasie zaczyna parować, a często towarzyszy temu charakterystyczny zapach, który jest cenną wskazówką diagnostyczną dla każdego mechanika.

Zdarza się, że naprawa usterki może uszczuplić Twój portfel nawet o kilkaset złotych. Ma to miejsce przykładowo przy wycieku płynu w okolicy połączenia przewodów chłodniczych z nagrzewnicą. Najczęściej trzeba wtedy wymienić całe urządzenie.

Sposoby na zamarzające i parujące szyby

Dobre narzędzie to system nawiewów, w które wyposażone jest każde auto. Wystarczy nakierować strumień ciepłego powietrza np. na przednią szybę i po kilku minutach powinna być całkowicie przejrzysta. Szybkość działania zależy oczywiście od temperatury silnika, w przypadku posiadania klimatyzacji efekt również nastąpi prędzej. Jeżeli woda zamarzła na powierzchni szyby, proces może się znacznie wydłużyć, gdyż nie możesz pozostawić we wnętrzu auta żadnej wilgoci.

W ostatnim czasie dużą popularnością cieszą się środki zapobiegające osadzaniu się wilgoci. Zwykle występują w postaci sprayu, który należy równomiernie rozprowadzić na umytej i wysuszonej szybie. Producenci zalecają, aby na jednej z szyb nie stosować preparatu - ewentualna wilgoć będzie mogła w tym właśnie miejscu się gromadzić.