Skip to content

06/11/2018 Aktualności

Zanim wymienisz olej

Dobór oleju do silnika samochodu to bardzo ważna decyzja, lecz w większości wypadków nie jest to wybór tak skomplikowany, na jaki wygląda. Pierwszym krokiem powinno być odszukanie w instrukcji obsługi, lub na stronie internetowej producenta, zaleceń dotyczących środka smarującego naszego silnika. Następnie należy znaleźć na rynku olej spełniający odpowiednie specyfikacje, normy czy homologacje. I właśnie w tym momencie mnogość cyfr i oznaczeń olejów przyprawia o zawroty głowy większość kierowców. Sprawa ta nie jest jednak trudna do rozgryzienia.

Najważniejszym parametrem określającym typ oleju silnikowego jest jego lepkość. Określa ona zdolność oleju do płynięcia. Im lepkości jest wyższa, tym ciecz wolniej płynie. Od wielu już lat olej silnikowy to rozwiązane „wielosezonowe”. Takie oleje oznaczane są przez dwie liczby. Pierwsza z nich jest połączona z literą „W”, czyli określa właściwości zimowe (im niższa liczba, tym lepsza płynność olejów w niskich temperaturach), a druga określa lepkość oleju w wysokich temperaturach (im wyższa liczba, tym olej bardziej lepki w rozgrzanym silniku). Dzięki temu nie trzeba oleju wymieniać dwa razy w roku i spełnia on swoje funkcje zarówno podczas siarczystych mrozów, jak i upalnego lata. Znając lepkość oleju możemy próbować określić technologię jego produkcji. I tak najczęściej oleje o klasach zimowych 0W i 5W są produktami syntetycznymi, 10W to „półsyntetyki” a 15W i więcej to produkty mineralne. Są oczywiście wyjątki od tych reguł i można znaleźć w sklepach np. oleje 10W50, które wyprodukowane zostały w całości w technologii syntetycznej. Większość producentów aut osobowych zaleca stosowanie do nowych pojazdów oleje w pełni syntetyczne, które mają lepszą odporność na utlenianie niż oleje mineralne oraz bardzo niską temperaturę płynięcia (ważne w zimie).

Poza lepkością konstruktorzy i niezależne instytucje stosują różne oznaczenia dotyczące jakości olejów. Najważniejsze z nich to API (Amerykański Instytut Nafty) oraz ACEA (Stowarzyszenie Europejskich Konstruktorów Samochodowych). Amerykanie stosują w swoich oznaczeniach dwie litery. Pierwsza z nich określa typ silnika, do którego przeznaczony może być olej („S” to silniki benzynowe, „C” to silniki Diesla) a druga jego jakość (im dalsza litera alfabetu, tym wyższa jakość). Na przykład olej klasy API: SM jest wyższej jakości niż olej API: SJ. Obecnie najwyższej jakości oleje do silników benzynowych wg API oznaczone są jako API: SN. Natomiast według ACEA oleje są oznaczane za pomocą litery i cyfry. Litera „A” sugeruje olej przeznaczony do silników benzynowych, a litera „B” do silników zasilanych olejem napędowym. Obecnie najwyższa jakość dla silników benzynowych i wysokoprężnych jest oznaczana ACEA: A3 / B4. Oleje najwyższej jakości i dodatkowo wpływające na oszczędność paliwa to ACEA A5 / B5. Poza tymi oznaczeniami oleje zazwyczaj spełniają również homologacje konstruktorów (np. VW 505.00 lub BMW LL04), które często są bardziej wyśrubowane. Ważne jest to, abyśmy znając wymagania producenta dotyczące norm, kupowali olej który spełnia te specyfikacje.

Wiele nowych samochodów wyposażonych jest w skomplikowane urządzenia oczyszczania spalin ze związków toksycznych. Jednym z nich jest filtr cząstek stałych, który montowany jest większości nowych pojazdów z silnikiem Diesla (nazwy handlowe takiego filtra to m.in. DPF lub FAP). W przypadku aut wyposażonych w takie urządzenie należy stosować oleje o obniżonej zawartości siarki, fosforu i popiołów (tzw. oleje Low SAPS). Substancje te pojawiają się w wydechu głównie w wyniku odparowania oleju z komory spalania i niestety bardzo skracają żywotność filtrów cząstek stałych poprzez ich zatykanie. Aby jak najdłużej zachować ich pełną sprawność należy używać olejów typu Low SAPS. Według normy ACEA są one oznaczane literą „C”.

Są również sytuacje, w których nie znamy stanu technicznego silnika. Wtedy warto zostać przy takim oleju, jaki był wcześniej używany. Przy wyborze olejów pomocne mogą być również strony internetowe producentów olejów, gdzie możemy znaleźć tablice smarownicze do różnych pojazdów albo nawet wyszukiwarki olejów dla danych silników np. www.total.com.pl/dobierz-olej.

Wszystkie oleje wymienione w wyszukiwarce TOTAL można znaleźć na stacjach paliw marki.