Skip to content

09/06/2020 Artykuły

Zużycie paliwa w praktyce – co o nim decyduje?

Zużycie paliwa to podstawowy parametr, który wchodzi w skład wszystkich kosztów eksploatacyjnych każdego samochodu. Zależy ono od bardzo wielu czynników, począwszy od konstrukcji silnika, przez stan techniczny poszczególnych jego elementów, po styl jazdy kierowcy. Nie bez znaczenia jest także jakość benzyny lub oleju napędowego, która wpływa na efektywność spalania mieszanki, emisję spalin oraz żywotność wszystkich podzespołów mających styczność z paliwem.

Jeśli chodzi o stan techniczny pojazdu, o problemy ze zbyt wysokim zużyciem paliwa lub brakiem podawania właściwej dawki paliwa na pewno można podejrzewać wszystkie urządzenia, których zadaniem jest dystrybucja paliwa w silniku. W układzie Common Rail mogą być to pompy wysokiego oraz niskiego ciśnienia. Elektryczna pompa niskiego ciśnienia w momencie uruchomienia silnika zaczyna tłoczyć paliwo ze zbiornika do pompy wysokiego ciśnienia, która podaje paliwo bezpośrednio do szyny CR, a następnie do wtryskiwaczy. Pompa niskociśnieniowa pracuje w trybie stałym, niezależnie od prędkości obrotowej silnika. Zaburzenia w pracy któregokolwiek z tych elementów będą skutkować podawaniem niewłaściwych dawek paliwa, a w skrajnych przypadkach doprowadzą do zniszczenia całego układu zasilającego np. za sprawą opiłków z pompy wysokiego ciśnienia.

Na zużycie paliwa mają także wpływ elementy takie jak:

  • niedrożny filtr powietrza
  • uszkodzony przepływomierz - brak możliwości monitorowania ilości powietrza zasysanego do silnika uniemożliwia określenie proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej
  • niesprawny termostat - często blokuje się w położeniu „otwartym”. Wydłuża to znacząco czas rozgrzewania się zimnego silnika, co z kolei zwiększa zużycie paliwa, ponieważ komputer zwiększa dawki podawanego paliwa, aby ustabilizować pracę zimnego silnika
  • uszkodzona sonda lambda - ten niewielki czujnik mierzy ilość tlenu w spalinach, co pozwala ocenić jaki powinien skład (proporcje) mieszanki paliwowo-powietrznej. We wzorowych warunkach na 1 kg paliwa przypada 14,7 kg powietrza (mieszanka stechiometryczna). Jeżeli skład spalin jest „zbyt bogaty” wówczas ECU przekaże informację do wtryskiwaczy, aby zmniejszyć ilość dozowanego paliwa
  • uszkodzony MAP sensor

„Jeszcze inną przyczyną zwiększonego zużycia paliwa jest niskie ciśnienie w oponach. Powoduje ono zwiększone opory toczenia, a tym samym wzrost zużycia paliwa, gdyż samochód potrzebuje więcej energii by pokonać opory wynikające z czynników takich jak jego masa, opór aerodynamiczny czy kształt bieżnika. Brak prawidłowego ciśnienia wpływa również na trwałość opon, która obniża się. Z tego względu powinniśmy pamiętać, by monitorować ciśnienie w kołach naszego samochodu, a w razie potrzeby uzupełnić je do poziomu zalecanego przez producenta pojazdu” – radzi Adam Klimek, ekspert Team Total.

Stan techniczny układu paliwowego, wtryskowego, dolotowego oraz prawidłowe ciśnienie w oponach to jednak nie wszystko. Równie ważny jest styl jazdy kierowcy. Według różnych badań tzw. „ecodriving” może przyczynić się do redukcji zużycia paliwa nawet o 20% w porównaniu do jazdy nieuwzględniającej zasad „eco”. Ekonomiczna jazda to nic innego, jak używanie biegów adekwatnych do sytuacji, wykorzystywanie hamowania silnikiem (w nowszych samochodach wtedy w ogóle nie zużywa on paliwa) oraz obserwacja i przewidywanie na drodze, które są podstawą do bezpiecznej i oszczędnej jazdy samochodem. Te oszczędności płyną także z wolniejszego zużycia podzespołów samochodu np. hamulców, sprzęgła, koła dwumasowego czy elementów skrzyni biegów i zawieszenia. Z rzeczy mniej oczywistych, warto pamiętać o zamykaniu okien podczas jazdy, gdyż otwarte okna zwiększają opór aerodynamiczny samochodu, który ma wpływ na zużycie paliwa.

Ostatnim aspektem, który w pewnym stopniu wpływa na „spalanie” jest jakość tankowanego paliwa. Chociaż paliwo jako takie niekoniecznie przyczyni się do zmniejszenia zapotrzebowania na nie przez silnik, bo to zależy głównie od jego konstrukcji, dobre paliwo zawiera szereg wysokiej jakości dodatków uszlachetniających, które oczyszczają wnętrze silnika z osadów. Dla przykładu, dodatki zawarte w paliwie do silników wysokoprężnych TOTAL EXCELLIUM obejmują detergenty, środki antykorozyjne, przeciwutleniacze, emulgatory, modyfikatory tarcia oraz charakterystyczne dla oleju napędowego środki przeciwpienne, poprawiające liczbę cetanową i środki przeciw zamarzaniu. Zastosowanie paliw TOTAL EXCELLIUM umożliwia utrzymanie układu wtryskowego w czystości od osadów węglowych, co pomaga utrzymać wydajność silnika i optymalny poziom zużycia paliwa. Ilość i rodzaj tych dodatków może się różnić w zależności od producenta paliwa.

„Oczyszczenie z osadów układu dolotowego, wtryskiwaczy oraz układu tłokowo-cylindrowego spowoduje, że paliwo będzie lepiej rozpylane i mieszane z powietrzem, a zawory zaczną się szczelniej zamykać. Nie chodzi zatem o to, że jakieś paliwo powoduje, że silnik będzie zużywał go mniej a bardziej o fakt, że dzięki wysokiej jakości dodatkom proces spalania będzie efektywniejszy. Nie będą to wielkie różnice, ale na pewno zauważalne – im dłuższy dystans, tym bardziej. Z tego względu warto wybierać paliwa najwyższej jakości, które oprócz zapewnienia łagodniejszego procesu spalania, zwiększają żywotność naszego silnika” – dodaje Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego w Total Polska.