Skip to content

10/05/2016 Artykuły

Siedem grzechów głównych kierowcy dotyczących układu chłodzenia

1-1_1300.jpg

baner-expert-01.png

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Zbliża się upragnione lato, dlatego postanowiłem przygotować wykaz siedmiu najpopularniejszych usterek układu chłodzenia silnika, na które należy zwrócić szczególną uwagę podczas wykonywania rutynowego przeglądu serwisowego samochodu.

1. „Chłodnica wody”.

Chłodnice układu chłodzącego silnik  są zaprojektowane w taki sposób, aby podczas jazdy powietrze opływające samochód przepływało przez chłodnicę. Ma to na celu oddawanie do atmosfery ciepła powstałego w silniku i przeniesionego przez płyn chłodzący do chłodnicy.

Uszkodzona chłodnica może wykazywać następujące objawy:

- ciągła praca wentylatora,    

- słaba wydajność klimatyzacji,

- niski współczynnik odprowadzanego ciepła,

- zbyt wysoka temperatura silnika.

 

Przyczynami usterki mogą być:

- wyciek płynu chłodzącego na skutek uszkodzenia mechanicznego

- wyciek płynu chłodzącego na skutek  uszkodzenia elementów połączeniowych, korozji wewnętrznej (przez zastosowanie niewłaściwego płynu chłodzącego lub upływu czasu)

- zanieczyszczony radiator co znacząco utrudnia oddawanie ciepła  (piasek, liście, owady, osady kamienia i korozji), sporo zanieczyszczeń gromadzi się pomiędzy skraplaczem klimatyzacji a chłodnicą wody.

 

2. „Pompa wody” układu chłodzącego.

Pompa wody układu chłodzącego jest napędzana mechanicznie lub elektrycznie i jej głównym zadaniem jest przetłaczanie płynu chłodzącego przez obieg układu chłodzenia, utrzymanie jego ciągłości i niezmienności.

Objawy awarii pompy wody:

-  nadmierny hałas,

-  wycieki płynu chłodzącego,

-  uszkodzony silnik.

 

Najpopularniejsze przyczyny usterek:

- usterki mechaniczne: uszkodzone koło pompy wody, uszkodzone łożyskowanie lub uszczelnienie

- ograniczenie przepływu płynu chłodzącego przez zanieczyszczenia i osady

- usterki elektryczne pompy wody - zwarcie, uszkodzenia instalacji elektrycznej.

 

3. Wentylator chłodnicy.

Wentylator chłodnicy napędzanych jest najczęściej elektrycznie lub mechanicznie, zazwyczaj stosuje się jeden, dwa lub trzy wentylatory. Ich zadaniem jest wspomaganie układu chłodzenia i zabezpieczenie go przed przegrzaniem.

 

Popularne awarie wentylatora chłodnicy:

- głośna praca, wibracje,     

- niska wydajność chłodzenia,

- wzrastająca temperatura silnika,

- wyciek oleju z wentylatorów napędzanych wiskozą,

- inne czynniki mechaniczne wpływające na zatrzymanie wentylatorów.

 

Przyczyny usterek:

- wady łożyskowania,

- uszkodzenia mechaniczne wentylatora, pęknięcia, uderzania przedmiotami itp.

- zużycie szczotek w silniku,

- uszkodzenia wiskozy,  

- uszkodzenia sterowania, zwarcie, przerwa w obwodzie.

 

4. Termostat płynu chłodzącego.

Termostat płynu chłodzącego pełni funkcję urządzenia płynnie regulującego przepływ ( temperaturę silnika ) cieczy chłodzącej w obiegu zamkniętym układu chłodzenia.

 

Uszkodzenia termostatu:

- przegrzewanie się silnika,

- nieosiągnięcie temperatury pracy silnika,

- mało wydajne ogrzewanie wewnątrz pojazdu,

- wycieki płynu chłodzącego.

 

 Popularne przyczyny:

- zablokowany termostat w pozycji zamkniętego obiegu,

- zablokowany termostat w pozycji otwartego obiegu,

- zanieczyszczenia płynu chłodzącego,

- uszkodzone uszczelnienia termostatu,

- usterki elektryczne, przerwa w przewodach, zwarcie, błędne wysterowanie.

 

5. Nagrzewnica.

Nagrzewnica to urządzenie podobne do chłodnicy, ma za zadanie odebrać ciepło z płynu chłodzącego przepływającego przez nią i przekazać je do wnętrza pojazdu.

 

Popularne usterki nagrzewnicy:

- niska wydajność ogrzewania,   

- wycieki płynu chłodzącego,

- pojawienie się zapachu płynu chłodzącego w kabinie,   

- niski przepływ powietrza przez nagrzewnicę.

 

Przyczynami usterki mogą być:

- zabrudzenia zewnętrzne lub wewnętrzne nagrzewnicy, korozja, kamień, pozostałości po środkach uszczelniających,

- wycieki płynu chłodzącego na skutek korozji,

- wycieki płynu chłodzącego na skutek nieszczelnych złączy przewodów,

- niewymieniany regularnie filtr kabiny,  

- niewłaściwe działanie klap mieszalnika powietrza.

 

6. Wentylator nagrzewnicy.

Wentylator nagrzewnicy pełni funkcję zasysania powietrza do wnętrza kabiny i przetłacza je przez nagrzewnicę gdzie zostaje ogrzane lub schłodzone.

 

Popularne usterki:

- głośna praca, wibracje,

- mała wydajność ogrzewania,

- elektryczna awaria wentylatora.

 

Przyczynami awarii wentylatora mogą być:

- łożyskowanie wentylatora,

- zużycie silnika wentylatora,

- problem z instalacją elektryczną,

- zanieczyszczony filtr kabiny,

- uszkodzony siłownik klap mieszalnika powietrza.

 

7. Zawór regulujący przepływ w nagrzewnicy.

Zawór regulujący przepływ w nagrzewnicy to urządzenie umożliwiające płynną regulację przepływu płynu chłodzącego przez nagrzewnicę, co bezpośredni przekłada się na temperaturę ogrzewania wnętrza pojazdu.

 

Popularne awarie:

- wyciek płynu,

- nadmierne grzanie wnętrza kabiny pojazdu,  

- niedogrzanie wnętrza pojazdu,

- niekontrolowane skoki temperatury grzania lub chłodzenia wnętrza pojazdu.

 

Przyczyny awarii:

- nieszczelność układu zaworów,

- zanieczyszczenia płynu chłodzącego (korozja, osady z kamienia),

- uszkodzone mechanizmy sterowania,

- usterki elektryczne lub elektroniczne.