Skip to content

28/12/2015 Artykuły

Wymiana filtra paliwa – jak często trzeba to robić?

6099922095d561d67959a10741b49459_

baner-expert-01.png

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Filtr paliwa to stosunkowo niewielkie urządzenie, które pełni jednak bardzo ważną rolę w prawidłowej pracy każdego silnika. Z tego powodu niezbędne są jego cykliczne wymiany. Jak często ich dokonywać?

Czym jest filtr paliwa?

Filtr paliwa to specjalnie skonstruowane urządzenie, którego głównym zadaniem jest oczyszczanie paliwa. Specjalna budowa umożliwia stałą filtrację cieczy, co jest jednym z podstawowych warunków prawidłowej pracy jednostki napędowej. Dlatego też stan tego elementu należy monitorować, a w przypadku jego wyeksploatowania – wymienić.

Dawniej, w pojazdach z silnikami benzynowymi, w przypadku zaniedbania filtra paliwa auto zatrzymywało się, a jedynym wyjściem było czyszczenie gaźnika. Obecnie natomiast konsekwencje wynikające z brudnego lub niezdatnego do użytku filtra paliwa mogą być znacznie poważniejsze. Nierzadko bowiem dochodzi do awarii aparatury wtryskowej, co może właściciela samochodu wpędzić w niemałe koszty. Co więcej, w filtrach powietrza często gromadzi się woda, która również może uniemożliwić włączenie silnika.

Najczęściej zlokalizowany jest w pobliży kielichów kolumn MacPhersona albo ściany grodziowej komory jednostki napędowej. Jeżeli posiadasz samochód nieco starszego typu, filtr powietrza może być zamontowany także w okolicy części spodniej pojazdu, niedaleko zbiornika paliwa, zgodnie z przebiegiem przewodów paliwowych.

Do czego służy filtr paliwa?

Poziom filtracji jest różny w zależności od danego modelu pojazdy, niemniej przyjmuje się, że w układach zasilania silników z zapłonem samoczynnym nieprzepuszczane są cząstki większe niż 3 mm, podczas gdy w silnikach benzynowych wartość ta wynosi odpowiednio 10 mm. Nieco uproszczając można też stwierdzić, że oczyszczanie benzyny jest z technicznego punktu widzenia łatwiejsze niż filtrowanie oleju napędowego, gdyż ten drugi łatwiej i szybciej ulega zanieczyszczeniom. Ponadto, przy ujemnych temperaturach może w nim dochodzić do krystalizacji parafiny.

Wymiana filtra paliwa

Pierwszą kwestią, która nierozłącznie wiąże się z wymianą filtra paliwa, jest częstotliwość tej procedury. Wielu właścicieli aut nie wie kiedy tak naprawdę powinno usunąć się stary element i zastąpić go nowym.

Kluczowe w tym względzie winny być zalecenia producenta. W większości modeli dawniej zalecano zamianę filtra paliwa co około 30 000 km. Obecnie technika znacząco poszła do przodu i szczególnie niektóre japońskie koncerny gwarantują prawidłowe funkcjonowanie elementu nawet do 120 000 km! W praktyce jednak koszty ewentualnej naprawy wtrysków lub silnika są tak wysokie, że zwyczajnie nie warto ryzykować zbytniego zużycia filtra i wymienić go prewencyjnie wcześniej.

Warto też zwrócić uwagę na drugi aspekt. Co w sytuacji, gdy samochód jest użytkowany stosunkowo rzadko i w ciągu roku pokonuje np. około 10 000 km? Bez wątpienia i wówczas nie powinieneś czekać pełnych trzech lat, gdyż niższy przebieg wcale nie jest równoznaczny z mniejszą eksploatacją urządzenia. Dlatego też, w wielu warsztatach i serwisach zaleca się wymianę filtra paliwa raz w roku. Koszt elementu (podobnie jak i robocizny) nie jest wysoki, a pozwala na prawidłową (i co ważne, bezpieczną) pracę jednostki napędowej.

Najkorzystniejszym okresem do wymiany filtra powietrza jest późna jesień. Dotyczy to szczególnie samochodów z silnikiem diesla, z uwagi na wspomnianą już możliwość wytrącania się parafiny zimą. Przejechanie takim autem dwóch sezonów zimowych bez awarii jednostki napędowej jest nie lada wyzwaniem, którego nie powinno się podejmować bez wymiany filtra.

Sam proces wymiany jest  bardzo prosty i nierzadko można tego dokonać samodzielnie. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy do odkręcenia filtra potrzebny jest specjalny klucz. W takim wypadku jedynym wyjściem jest wizyta u mechanika. Pamiętaj, aby przed zdjęciem filtra zacisnąć przewody paliwowe i pozbawić je opasek. W przypadku samochodów z silnikami diesla konieczne może być odpowietrzenie układu paliwowego. Do tego celu musisz wykorzystać specjalną pompkę. Jak ją znaleźć?

Przypomina nieco zgrubienie na przewodach paliwowych lub jest po prostu przyciskiem na obudowie filtra. Jedno bądź drugie należy przyciskać aż do momentu napełnienia całego układu. W przeciwnym razie auto nie odpali. Jeżeli zatem po założeniu nowego filtra masz problem z uruchomieniem jednostki napędowej, powodem może być właśnie niedostateczne odpowietrzenie układu. Nowe modele aut odpowietrzają się natomiast automatycznie. Dzieje się to po ustawieniu kluczyka w stacyjce na trzeciej pozycji, jednocześnie trzeba kręcić rozrusznikiem.